I 2011 begynte Kiruna kommune å ta i bruk «Kirunakortet» – et kort som alle bosatt i Kiruna kommune kan kjøpe for 100 kroner i året, men til gjengjeld får man reise avgiftsfritt på kollektivtransport.

– Dette var noe Vänsterpartiet i Kiruna gikk til valg med, forteller Magdalena Wäppling, trafikkingeniør i Kiruna kommune.

– Har det vært en suksess?

– Det har det vært. Man merker det veldig både i lokaltrafikken og lenstrafikken ute på bygdene. Vi ser at bruken av kollektivtransporten har økt med 400 prosent i byene, mens det har økt mellom 200 og 300 prosent på landsbygda.

Ikke aktuelt i Tromsø

Enn så lenge vil ikke tromsøværingene ha mulighet til å reise gratis med kollektivtransporten.

– Vi har årlig oppe til behandling takstene for kollektivtransport i fylkesrådet. Per i dag er det ikke til vurdering å etablere en gratis bussløsning, da det vil bety tapte inntekter som ville måtte finansieres ved kutt på andre områder som for eksempel vei, videregående opplæring, og lignende, skriver Ivar Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel i Troms fylkeskommune, i en sms til iTromsø.

Setter miljø over økonomi

Wäppling er klar over at å gi innbyggerne i Kiruna kommune gratis kollektivtransport mot en årlig sum, fører til økonomiske tap.

– Det er jo kommunen som går inn og betaler for bussen. Vi regner med et inntektsforfall på fem millioner kroner hvert år, så det stemmer bra at det koster for kommunens del. Likevel håper vi at man vinner på det ved at færre bruker bilen.

– Så dere prioriterer miljø over økonomi?

– Absolutt, kommunen tjener ikke på kollektivtrafikken.

Dersom det skulle blitt gratis kollektivtrafikk i Tromsø, ville for øvrig de økonomiske tapene vært større enn hva det er i Kiruna.

– I 2016 ble det gitt et kollektivtilbud som kostet 600 millioner kroner i Troms, som inneholdt buss, båt og ferge. Billettinntekter dekket cirka 372 millioner av kostnadene, mens resten måtte dekkes av fylkeskommunen. Det vil si at eksempelvis gratis buss eller lignende må dekkes hos oss på bekostning av andre ting. Hvor mye penger fylkeskommunen har til å drive kollektivtransport, veier, videregående opplæring og så videre, bestemmes av regjering og storting som gjør at vi fremover vil få nærmere 75 millioner kroner mindre til å drive kollektiv fra staten, skriver Prestbakmo.

«Look to Kiruna»

Wäppling tror Tromsø kommune kan lære noe av deres egne grep.

– Jeg tror ikke det er helt feil om Tromsø kommune velger å innføre noe av det samme som vi gjorde. På en annen side bør kortet koste noe mer enn 100 kroner. I tillegg har ikke vi gjort målinger på om trafikkmengden har gått ned. Det burde vi kanskje ha tenkt på.