Sex er mye brukt som virkemiddel i reklamebransjen, men ny amerikansk forskning viser at dette kanskje ikke er en god idé likevel. Ikke bare glemmer folk lettere merkevaren, men hvis de husker den er sannsynligheten stor for at de får negative holdninger til den.

– Folk husker reklame med seksuelt innhold bedre enn de uten. Men de husker ikke produktet eller merkevaren det reklameres for. Vi fant ingen indikasjoner på en positiv effekt, sier professor John Wirtz ved University of Illinois i en pressemelding.

I studien foretok forskerne en metaanalyse av 78 andre studier. Analysene ble foretatt med mer enn 5.000 deltakere. I studien var seksualisert reklame definert som reklame der modellene var helt eller delvis nakne, modeller som hintet til sex gjennom blikk eller berøring, eller delvis tilslørte ord eller bilder som insinuerte sex.

– Det sterkeste funnet var også kanskje det minst overraskende. Seksualiserte reklamer appellerte generelt mer til menn enn til kvinner. Det som overrasket oss var hvor negative kvinner var til disse reklamene, sier Wirtz.

Ifølge Witz selger ikke seksualiserte reklamer flere produkter.