I 2016 viste en undersøkelse utført av Ipsos på vegne av Norges Blindeforbund at 65 prosent av synshemmede barn og unge har opplevd mobbing. To av tre mente mobbingen hadde sammenheng med synshemningen deres og 95 prosent av de ble mobbet i skolegården.

Nå har brillekjeden Specsavers teamet opp med Eilev Bjerkerud, som er utdannet lærer, for å prøve å gjøre brillebruk mindre stigmatiserende. Mandag var de i Tromsø for å fronte årets kampanje.

Begynte med briller på ungdomsskolen

Bjerkerud vant «Farmen» i 2015 og «Skal vi danse» i 2016, og er nok ikke den første du tenker på når noen sier brillerbruker. Han kan imidlertid fortelle at han begynte å bruke briller da han begynte på ungdomsskolen. Mobbingen slapp han heldigvis unna.

– Jeg ble ikke mobba for brillebruken da jeg gikk på skolen. Det kom noen stikk her og der, men ikke noe alvorlig. Jeg holder en aktiv livsstil og bruker derfor som regel linser i hverdagen nå til dags, forteller Bjerkerud, og legger til at han la mye merke til mobbing da han jobbet som lærer.

– Kommentarene i klasserommet sitter veldig løst, og det er nok mange som ikke tenker seg om før de slenger ut uheldige kallenavn og kommentarer til medelevene sine.

«Brilleslange»

Kampanjen skal bekjempe mobbing av brillebrukere med å kåre «årets brillemodell» som skal «bære brillene sine med stolthet og stil, og slik kommunisere budskapet at briller kan være både kult og trendy», heter det i beskrivelsen av konkurransen.

– En kollega fortalte meg nylig at sønnen hans på 10 år ble kalt for brilleslange og nå ikke hadde lyst å bruke briller mer. Derfor er det viktig å sette brillebruk i positivt søkelys og jobbe mot fordommene, sier informasjonsansvarlig i Specsavers, Philip Reiler.