Illustrasjonsbilde. Foto: Privat

Illustrasjonsbilde. Foto: Privat

Oppgang i opplevelsesturisme

NHO Reiseliv melder om en vekst blant opplevelsesselskaper flere steder i landet.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Reiselivsbedriften XXLofoten er en av dem som melder om eksplosiv vekst.

– Vi hadde 2.000 individuelt pakkede turer i 2016. Vi passerer 3.000 i disse dager, og vi regner med å passere 4.000 i løpet av sommersesongen, sier partner og aktivitetsleder Geir Martin i XXLofoten til NHO Reiseliv.

Turismen sprer seg nå også over flere deler av året.

– Toppene kommer tettere, og i år hadde vi stor trafikk allerede tidlig i mai. Vi har lyktes med å ha god drift hele året, sier Martin, som forteller at kajakk og fisketurer er bestselgerne sommers tid, mens lofotfiske, trugeturer og nordlysopplevelser er mest populært om vinteren.

OPPLEVELSER: Kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv sier at turister vil fylle ferien med meningsfullt innhold.

Oppgang også i Tromsø

Visit Tromsø, som er et destinasjonsselskap for over 200 tilknyttet reiseliv i Tromsø kommune og omegn, har også meldt om stor vekst.

Sammenlignet med juni i fjor, har de i år solgt 70 prosent flere aktiviteter i samme tidsrom.

LES OGSÅ: Dette er de mest utrolige spørsmålene byens turistnæring har fått

Tredobling

Opplevelsesbransjen er den delen av reiselivet som vokser mest, og i 2013 skapte den verdier for 8 milliarder kroner.

Dette er nesten en tredobling fra 2001, ifølge rapporten «Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge».

– Norske reiselivsbedrifter er veldig gode til å kommersialisere opplevelser som tar utgangspunkt i norsk natur og kultur, og det skapes stadig flere arbeidsplasser. Spennet i opplevelser er bredt, fra RIB-utflukter, laksesafari og klatreparker til luftige «ziplines», guidede toppturer, rafting og opplevelser i en større skala, for eksempel der man lever som vikinger i en periode, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

LES OGSÅ: Turister velger bort camping i nord

Vil realisere seg selv

Noe av grunnen er at turister ønsker aktive opplevelser i ferien i større grad enn før, og Habberstad forteller at der bransjen tidligere rettet seg mot firmaturer og større grupper i stor grad, selger de nå opplevelser til både kurs-, konferanse- og firmamarkedet og det private ferie- og fritidsmarkedet.

– Tiden med passive turister er forbi for lengst. Besøkende til Norge vil i stadig større grad fylle ferien med meningsfullt innhold og realisere seg selv når de er her, sier hun.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: