FACEBOOK: Håvard Robertsen ble overrasket da signaturretten havnet på et Rema-skilt. Dagligvarehandelen har nå ryddet opp og beklaget seg.

FACEBOOK: Håvard Robertsen ble overrasket da signaturretten havnet på et Rema-skilt. Dagligvarehandelen har nå ryddet opp og beklaget seg.

Legger seg flat etter markedsføringstabbe

Rema 1000 på Veita brukte Torghukens merkevarenavn «Full fettling» på en reklameplakat, da kjøpmannen trodde retten var en Tromsø-spesialitet.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Torghuken på Stortorget har siden 2007 servert «Full fettling» til nattmatsultne tromsøværinger. Eier Håvard Robertsen forteller han ble ganske overrasket da han fikk se Rema 1000-butikken på Veita reklamere for signaturretten hans.

– Jeg fikk en tekstmelding med bilde av plakaten fra en kompis som lurte på om jeg hadde gitt dem tillatelse, sier han.

Tar det som kompliment

Robertsen sier han var usikker på hvordan han skulle reagere, så han postet bildet på Facebook for å høre hva andre mente. Der lot ikke reaksjonene vente på seg.

– Den generelle oppfatningen er at dette ikke var greit, sier han, og legger til:

– Men saken hadde jo vært mye verre om en restaurant hadde kopiert retten.

Robertsen forteller at kjøpmann Kete Bjørnå på Rema 1000 har kontaktet han og unnskyldt hendelsen.

– Hun la seg flat og beklaget, så det er ingen dårlig stemning mellom oss. Jeg kommer nok til å fortsette å handle på Rema 1000, sier han og ler.

Han påpeker at Rema-blemmen uansett bare har ført til positiv reklame for spisestedet.

– De burde jo spurt først, men samtidig tar jeg det et stort kompliment at en stor butikkjede reklamerer for min rett, sier han.

Misforståelse

Kete Bjørnå på Rema 1000 forklarer at bruken av Robertsens varemerke var en misforståelse, og at hun trodde «Full Fettling» var en lokal spesialitet.

– Tanken var å introdusere nye studenter for lokale uttrykk. Jeg var faktisk ikke klar over at det kun var Torghuken som serverte det, sier Bjørnå, som selv kommer fra Sørreisa.

Hun forteller at plakaten ble tatt ned med gang da hun ble oppmerksom på tabben.

– Nå har jeg vært nede hos han, tatt han i hånda og beklaget hendelsen, sier hun.

Slik er lovverket

Advokat Roar Bårdlund forteller at saken antakelig berøres av markedsføringsloven, og at Torghuken kan ha krav på vederlag eller erstatning.

Han viser til paragraf 30 som sier:

«I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frembringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.»

– Når de oppfordrer til å lage retten hjemme fremfor å kjøpe den på Torghuken, vil det også kunne være i strid med god forretningsskikk, som dekkes av paragraf 25, forteller han.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: