Engasjert, rettferdig, motiverende, streng og energisk. Det er ord som de ferske lærerstudentene brukte da de tirsdag ble samlet for første gang, og spurt om hvordan de mente en god lærer skal være.

– Jeg vil være en lærer som elevene gleder seg til å komme i timen til. Noen sier at for at det skal være rettferdig så skal man skal behandle alle elevene likt, men jeg tenker at det ikke er mulig, da hver enkelt elev har ulike behov. Det er kanskje det viktigste du kan gjøre som lærer, å se hver enkelt elev, sier Ragna Engelien (20) fra Lillestrøm.

Hun har akkurat flyttet til Tromsø etter at hun fikk studieplass på master i grunnskolelærerutdanning. I fem år skal hun utdannes til å bli lærer for 1. til 7. klasse. På trinnet hennes er det rundt 40 studenter, og sammen med dem som skal undervise 5.–10. klasse er rundt 130 studenter. Det er rekordmange.

35 prosent økning siden i fjor

– Vi har en utdanning som kvalitetsmessig er veldig god, og det har nok blitt lagt merke til over hele landet. Tromsø var det første universitetet som startet med masterutdanning for grunnskolelærere, og det har både vært populært og attraktivt. Vi er veldig fornøyde med årets søkertall, og aldri har vi hatt så mange studenter, sier studieleder ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Henning Marius Sollid, og forteller om en økning på 35 prosent sammenlignet med fjorårets tall.

Og det lover godt for, spesielt med tanke på at søkertallene til lærerutdanningen har vist en nedgang på nasjonalt nivå.

I slutten av mars skrev Aftenposten at Kunnskapsdepartementet var bekymret for Nord-Norge. Etter departementets beregning ville det i løpet av ti år være behov for 4000 nye lærere. Årsaken er en høyere andel ufaglærte i de tre nordligste fylkene sammenlignet med resten av landet, samt at studiestedene har problemer med å fylle opp studieplassene.

– En veldig fin studentby

Nå kan det derimot se ut som ikke det gjelder UiT. I gymsalen på lærerskolen på Sørøya summer det i oppspilte stemmer. For to timer siden møttes studentene hverandre for første gang. Nå venter fem år på skolebenken før de kan kalle seg lærere.

– UiT har veldig gode muligheter, Man trenger ikke å flytte ut av byen for å studere det man har lyst til. Det synes jeg er veldig bra, sier Emilie Hansen (19) fra Tromsø.

Hun og resten av kullet er delt inn i grupper der de skal fortelle hverandre hvorfor de vil bli lærere. Rundt hennes bord er fire av syv studenter fra ett av de tre nordligste fylkene. Og tall fra UiT viser at 80 prosent av studentene kommer fra Nordland, Troms eller Finnmark.

– Tromsø er en veldig fin studentby, det skjer mye og det kommer mange studenter her. Jeg kommer jo fra et lite sted i Nord-Norge, så det var ikke noen tvil om at jeg ville flytte til en større by, sier Maja Olsen Hagerupsen (21) fra Harstad.

– Lettere å bli kjent

– Jeg gleder meg veldig. både til å studere men også til å bo her. Jeg valgte Tromsø fordi det er langt vekk fra hjemme på Østlandet, og fordi det er så fint her. Det at det er færre studenter her enn i Oslo tror jeg bare er en fordel da det er lettere å bli kjent med folk, sier Engelien.

Hun får anerkjennende nikk fra sine medstudenter.

– Jeg synes også det er fint at det kommer en del folk fra ulike steder i Norge hit. Det gjør at man som tromsøværing ikke trenger å flytte for å bli kjent med nye mennesker, sier Hansen.

FORNØYD: Henning Marius Sollid er studieleder for Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og sier til iTromsø at han tror studentene søker seg til UiT på grunn av kvaliteten. Foto: Ronald Johansen / iTromsø
FØRSTE DAG: Nesten 130 studenter ved grunnskolelærerutdanningen hadde sin første studiedag tirsdag. Her er første kull samlet under en velkomstlek. Foto: Ronald Johansen / iTromsø