Spilleavhengighet er et stadig voksende problem i vårt stadig mer digitale samfunn, og med store mørketall, er det vanskelig å si hvor mange som sliter med problemer knyttet til data-, mobil- og pengespill. I rundt fire år har UNN jobbet med å få til et revolusjonerende lavterskel behandlingstilbud for spilleavhengige.

– I dag spiller de fleste på nett, og da ble det ganske åpenbart at det også måtte være et behandlingstilbud der de som trenger hjelp faktisk er, sier Leif Ole Haagensen, som fikk ideen til nettsiden mens han var ansatt ved ruspoliklinikken til UNN.

Eneste av sitt slag

Med finansiell støtte fra Helsedirektoratet og utviklingshjelp fra Helsekompetanse, har de fått til en live-chat som er unik i norsk sammenheng. Spillsnakk.no er et nasjonalt tilbud hvor du som mistenker du har spilleproblemer eller er bekymret for en pårørende kan chatte anonymt med en psykolog som har spesialisert seg innen feltet. Dette nye tilbudet skiller data- og mobilspill, og pengespill. Nettsiden har også mye faglig informasjon tilgjengelig, samt en test du kan ta for å se om du er i faresonen.

– Det finnes ingen lignende tilbud i Norge med en slik chat-løsning hvor du får snakke direkte med en behandler, og det har tatt lang tid å utvikle den. Sikkerheten til brukerne og deres anonymitet har vært veldig viktig i denne sammenhengen, forklarer prosjektleder i Helsekompetanse, Eva Braaten.

– Så langt er det klart flest som har trykket på «dataspill»-muligheten på siden, så det blir spennende å se om den trenden fortsetter, sier Jorunn Lorentsen, enhetsleder ved ruspolitikken på UNN.

I startfasen

Nettsiden har vært «live» en liten periode og vil inntil 2. oktober driftes i en prøvefase av behandler Nils Vollstad med noe begrenset åpningstider på chatten. 2. oktober kommer det inn en behandler i fast stilling som utelukkende jobber med siden, men det vil enda være noen begrensninger.

– I og med at det er psykologer man chatter med, er vi underlagt deres arbeidsavtaler som ikke inkluderer arbeid på kvelden og i helgene, så det blir å være en tjeneste som kun er tilgjengelig på hverdager mellom klokka 09.00-15.00. Om vi ser at dette ikke funker og at vi ikke når de vi vil nå i dette tidsrommet, må vi vurdere en alternativ løsning, sier Lorentsen.

Trenger generelt flere tilbud

Interesseorganisasjonene Spillavhengighet Norge har også vært involvert i utviklingen av tilbudet. Magnus Pedersen forteller at folk som tar kontakt med dem for å få hjelp, stadig etterlyser flere tilbud.

– Spesielt de som bor på småsteder etterlyser alternativer til å måtte gå til fastlegen, som i ekstreme tilfeller er deres nærmeste nabo. Det er også ofte slik at de må reise langt for behandlingstilbud uten å være sikker på nøyaktig hva de trenger hjelp til. Når folk tar kontakt med oss for å få hjelp setter de umåtelig stor pris på at vi sender dem en liste med de forskjellige behandlingstilbudene som er tilgjengelig. Lavterskeltilbud som dette er uvurderlig viktig, spesielt når det er seriøse aktører som UNN som står bak, sier Pedersen som representerer organisasjonen.

Skal brukes til forskning

Selv om tjenesten er helt anonym, får brukere mulighet til å bidra med informasjon om hvilken region de befinner seg i, alder og kjønn. Dette er nyttig data behandlerne håper å kunne bruke til mer forskning rundt problemet.

– Dette brukes til å generere statistikker og kan hjelpe til med å finne ut hvor vi på landsbasis må ruste opp behandlingstilbud og hva de som sliter trenger. På sikt håper vi også å samarbeide med behandlere og sykehus rundt om i landet for å bedre tilbudet og nå ut til flere, sier Lorentsen, mens Haagensen legger til:

– I vår verden må man ofte velge hva man setter høyest: forskning eller behandling, og i dette tilfellet er det behandlingen som er viktigst. Den dataen vi får inn her blir sekundær.