Onsdag arrangerte Nordlys og NRK Troms valgdebatt på Kystens hus. Samtlige førstekandidater var samlet for å debattere blant annet fiskeri, olje og samferdsel.

Debatten ble ledet av Pål Hansen (NRK) og Silje Charlotte Solstad (Nordlys). Hansen rettet fokuset mot politikerne fra Nordland som har oppnådd flere bragder når det kommer til samferdsel, blant annet to nye flyplasser og Hålogalandsveien. Mens det er lite tromsbenken kan skimte med.

Overrasket

– Er det slik at dere har gjort en for dårlig jobb, spør Hansen.

– Da jeg kom inn for fire år siden, ble jeg overrasket over hvor lite samarbeidet det var på tromsbenken, men også hvor lite kontakt man hadde med fylkespolitikere og politikerne i de store byene i Troms. Forskjellen mellom Nordland og Troms er at Nordland er samkjørt. I Tromsø tenker man gjerne Nord-Norge, mens i Bodø tenker man ikke Nord-Norge, men Bodø, sier Torgeir Knag Fylkesnes (SV).

– Det har vært et for dårlig samarbeid, det har vært for lite koordinering mellom de ulike politiske nivåene, og næringslivet er for lite proff til å lage planer. Dette tenker jeg at vi skal bli bedre på nå som vi går på en ny runde, legger han til.

– Spesielt

Fylkesnes påstander vekket sterke reaksjoner hos KrFs Helga Marie Bjerke.

– Det er ganske spesielt at Fylkesnes legger skylden på alle andre – til og med kommunepolitikere. Det er blitt gjort en for dårlig jobb på tromsbenken. Du kan ikke peke på kommunepolitikere, fylkespolitikere og næringslivet. Du må ta ansvar for det dere har gjort selv, sier Bjerke.

Tok opp E8

Rødts Jens Ingvald Olsen pekte på E8 som en sak som viser utfordringer blant tromspolitikerne.

– Jeg er eldstemann her og jeg har kunnet følge E8-saken i flere år. Den var klar til bygging i 2013 på grunn av et glitrende samarbeid mellom byrådet og stortingsgruppen. Det som ble gjort ved regjeringsskifte var å legge E8 død. Deretter kommer dem nå og sier at veien skal koste 2,2 milliarder kroner, men den vil i realiteten passere tre milliarder kroner. Det er eventyrpolitikk, sier Olsen.

Nord-Norgebanen

Videre trakk politikerne inn Nord-Norgebanen, som er lagt inn i NTP (2018-2029). Totalt er det satt av to millioner kroner til denne utredningen.

– Bare se hva Nordland har fått til når de har fylkesvisjoner. Tromsbanen er mange partier for, ingen har tatt ordet for dette på Stortinget. De har lagt fram en liten utredning, og den kommer til å bli lagt i en skuff, sier Fylkesnes.

– At deres planer havnet i en skuff, betyr ikke at den nå vil havne i en skuff. Vi fikk den inn i NTP, sammen med Venstre. Dette er utrolig viktig for Troms. Om dere kommer i regjeringen, så kan dere jo fortsette det gode arbeidet som er gjort, sier Bjerke.