På en god lørdag med mye folk i sentrum kan Kaffebønna selge over 2.000 kopper kaffe på en dag.

Medeier i Kaffebønna, Pål Einar Eilertsen, mener det gode tilbudet i Tromsø har mye å si.

– All forskning vi har vært borti viser at økt tilgjengelighet fører til at folk kjøper og drikker mer kaffe, så det at så mange selger kaffe i sentrum er gir god grunn til å tro at Tromsø scorer høyt på antall kaffekopper som selges.

Kvalitetsbevisst

Eilertsen forteller at de merker en positiv utvikling blant kaffedrikkerne i Tromsø.

– Folk er mer kvalitetsbevisst enn før, noe vi er veldig glad for. De er mer bevisst på smak, på hvor kaffen kommer fra, hvordan den er brygget, sier han.

Denne trenden har gjort at svart kaffe har økt i popularitet, men er ikke det Kaffebønna selger mest av.

– Det er cappuccino vi selger mest av, definitivt.

Forskjell på folk

Eier og daglig leder Arne Risø Nilsen hos kafeen Risø forteller at de også merker en økende popularitet ved den svarte kaffen.

– Vi opplever at svart kaffe som brygges for hånd selges det mye av, i hvert fall blant lokalbefolkningen, sier han og legger til:

– Blant turistene merker vi at espressobaserte kaffedrikker som cappuccino og latte er det som er mest populært. Da disse drikkene kom for rundt 15 år siden var de mest populær her til lands òg, men vi merker at lokalbefolkninger setter mer og mer pris på kvalitet og rene kaffesmaker.

Internasjonal kaffedag

– Nordmenn er blant dem som drikker mest kaffe i hele verden, men ingen drikker så mye kaffe som folk i Troms viser vår undersøkelse, sier daglig leder Marit Lynes i Norsk Kaffeinformasjon (NKI).

NKI får utført en årlig kaffeundersøkelse for å kartlegge nordmenns kaffevaner.

Ifølge undersøkelsen drikker 69 prosent av nordmenn kaffe hver eneste dag, mot 85 prosent i Tromsø.

93 prosent av dem som ble spurt i undersøkelsen fortalte at de ikke drakk kaffe hver dag, men oftere enn tre ganger i uken.

Nå til helgen er det ifølge NKI den internasjonale kaffedagen.