Onsdag skulle et reisefølge på 30 stykker fra UiT dra fra Tromsø til Alta på en årlig ekskursjon, men på veien ble de stoppet og bøtelagt fordi de hadde lagt om til vinterdekk med pigger.

Reiseleder Audun Rikardsen, som er professor i arktisk og marin biologi ved UiT, fortvilet over dette:

«Vi forsøkte å forklare dem hvorfor vi hadde dette, men fikk liten forståelse. Da ble jeg ganske forbannet. Her er det snakk om få dager før det er lovlig med piggdekk. I tillegg skal man alltid bruke skjønn».

LES SAKEN OM RIAKRDSEN HER: Skiftet til piggdekk for sikkerhets skyld, men ble ilagt bot: - Det er helt urimelig

Det er godt mulig at det på den nevnte ruta var et viktig sikkerhetstiltak, godværet til tross, men ingen bør i alle fall komme trekkende med farene ved å kjøre piggfritt på denne tiden av året i Tromsø sentrum.

De siste vintrene har byen vært på norgestoppen når det gjelder å ha dårligst luft. Miljørådgiver i Tromsø kommune, Wim Weber, har gang på gang målt svevestøvet og funnet at det skyldes opptygd asfalt, som følge av utstrakt piggdekkbruk.

Likevel tyr folk til klimafornektelse for å forsvare piggbruken. Piggdekksaken har blitt tromsøværingenes motsvar til våpenlovdiskusjonene i Sørstatene. Samme hvor mye logikken tilsier det, nekter vi å føye oss etter påbudet.

For syv år siden var det et uttalt mål å få minst halvparten av bilparken i Tromsø kommune til å kjøre piggfritt. Den siste undersøkelsen om dette er fra 2015, og viste at kun 13 prosent av bilistene kjører piggfritt i byen. Det grenser til skammelig.

Jeg har alltid latt meg forundre over dem som forlater fotballkamper ti minutter før den er ferdig, slik at de skal unngå køen de får hvis de venter til dommeren blåser av.

Det er mulig det er samme logikk luringene som skiftet til vinterdekk før 1. oktober, i den tørreste og varmeste høsten i historien, har brukt.

Hver gang noen forsøker å ta piggdekkene fra en tromsøværing, får han piggene ute. Det er ikke måte på hvor bratt, isete og ulendt Tromsøya blir det øyeblikket noen ymter frempå om svevestøv.

Ordfører Kristin Røymo kom med et utspill om at folk burde ta mer ansvar i april i år, og antydet at hvis man ikke fikk bukt med problemet, ville piggdekkavgift være eneste utvei.

Det var nesten ikke måte på reaksjoner. Fra lederplass i Nordlys ble dette i utgangspunktet rasjonelle og fornuftige synspunktet sablet ned, hvor man mente at strøingen var den egentlige grunnen til den dårlige luften. De anbefalte mer spyling.

Kommentarfeltene kom også med flengende kritikk av ordføreren: «Snakker Røymo sant her? Hva med støvproblemene som ikke skyldes piggdekkbruk? Om sommeren er det da vitterlig ikke mye piggdekkbruk?», skrev en leser.

Samme hvor mye det dokumenteres, nekter en del folk å godta at piggdekk kan være problemet. Og skulle det være det, blir man raskt forklart hvor livsfarlig det er å kjøre akkurat i Tromsø uten piggdekk.

Jeg har selv gjort det i flere vintre, opp samtlige bratte bakker på glatta, og det går helt utmerket. Det er ikke Himalaya det var snakk om.

Nei, å kjøre uten pigger er ikke å kjøre med livet som innsats. Å kjøre med piggdekk er det derimot. Svevestøv bryter systematisk ned kroppene våre. Det må være lov å problematisere dette uten at fakta bare avfeies som tøv.

Vi himler med øynene hver gang vi hører Trump bortforklare klimaskapte katastrofer, men totalt nekter å innse sannheten når det omhandler noe vi har på vår egen bil.

Dette er imidlertid et problem det ikke nytter å pigge fra.