Riksantikvarens mener M/K «Hermes II» oppfyller kriteriene som ligger til grunn for vernestatus etter at skipet skiftet eiere i fjor høst.
Antikvariske prinsipper
Riksantikvarer konkluderer med at ut ifra fartøyets historie, alder/epoke, autentisitet, geografiske tilhørighet, historiske betydning og organisatoriske forhold, er kriteriene oppfylt.
– Fartøyet kan derfor tildeles status som vernet skip dersom eier forplikter seg til å følge antikvariske retningslinjer ved restaurering og vedlikehold av fartøyet, skriver Riksantikvaren til båtens nye eier, Hermes II AS.
«Hermes II» ble bygd i 1917 for frakt og fiske både langs norskekysten, i Norskehavet, Barentshavet og ved Svalbard. I 1944 deltok den under evakueringen av Finnmark.
Prosessen i gang
Daglig leder i Hermes II AS, Signor Antonsen, sier prosessen med å opprettholde vernestatusen er i gang, og at de neste helg skal møte Riksantikvarene i Trondheim om saken.
– Vi er i prosess om videre vern og har dialog med Riksantikvaren om hvordan vi kan bruke båten med vernestatus. Neste helg er det årsmøte i Norsk forening for fartøyvern, da skal vi ha møte med Riksantikvaren om vern av «Hermes II», sier Antonsen.
Riksantikvaren er ikke fornøyd med de to omfattende restaureringene «Hermes II» var igjennom med de forrige eierne. Arbeidet var ikke i tråd med epoken fartøyet representerer eller Riksantikvarens retningslinjer for arbeid på fartøy med vernestatus.
Flytende kulturminne
Riksantikvaren håper de nye eierne forsøker å dokumentere fartøyets tidligere utseende og tekniske løsninger. Riksantikvaren vil for fremtiden legge vekt på at vedlikeholdsarbeid og utbedringer utføres med sikte på å rette opp deler av fartøyet, slik at de er i henhold til den versjonen av fartøyet som lå lagt til grunn for statusen som vernet skip.
– Fartøyeier fremstår med intensjoner og ressurser på en slik måte at Riksantikvaren vurderer det som realistisk at fartøyet kan bli forsvarlig ivaretatt som et flytende kulturminne, skriver Riksantikvaren.