Når Nordnorsk Design- og Arkitektur senter (NODA) feirer tre år, gjør de det med å arrangere en kveld med foredrag om møbel- og interiørdesign. Torsdag 19. oktober håper de interiørinteresserte tromsøværinger tar turen til Verdensteatret for å få med seg «Behind the scenes – hvordan jobber designere og arkitekter med interiør og møbler?».

TV-kjent interiørarkitekt

For anledningen har de hentet inn tre svært kjente navn innen feltet. Morten Skjærpe Knurrum, interiørarkitekt kjent fra TV2s interiørprogram «Tid for hjem» skal snakke om hva som egentlig gjør programmet til en suksess og hvordan han jobber med designprosessen i forkant av programmet og ikke får møte kunden.

«Starchitect»

Tromsøarkitekten Snorre Stinessen fra Stinessen Arkitektur beskrives av NODAs som Tromsøs «starchitect». Han har vunnet priser for turistprosjektet «manshausen» og skal snakke om arbeidet som ligger bak de vakre bildene som presenteres i internasjonal presse.

Ikea vs. designoriginaler

Møbeldesigner Torbjørn Anderssen fra Anderssen & Voll har designet møbler for store italienske møbelprodusenter, og han skal snakke om hvorfor designmøbler koster mye mer enn Ikea-møbler og skal fortelle om prosessen bak utviklingen av et nytt produkt.

Med arrangementet ønsker NODA å vise at interiør- og møbeldesign er mer enn puter og pynt.

– Vi snakker ikke om styling. Dette er hard core interiørarkitektur. Det er en egen disiplin og de som driver med dette har minst fem års utdannelse. De kan derfor mer enn å style et hus, fordi de har en kompetanse som ingen andre har. De velger ikke bare farger, de bygger et rom, de tar utgangspunkt i brukeren. For oss er det viktig å vise fram kompetansen de besitter. Det er en grunn til at det koster å bruke en interiørarkitekt, forklarer Michele Widerøe, leder i NODA.

Mye arbeid

Hun tror også at mange ikke tenker over hvor mye arbeid som faktisk ligger bak et glossy bilde i et arkitekturmagasin.

- Se for eksempel på «Tid for hjem». Det er morsomt å se et halvtimes program og se hvordan de på et øyeblikk forvandler en bolig. Men det man ikke ser er at det faktisk ligger mange timer med planlegging som er gjort i forkant av programmet, sier Widerøe.

Miljøaspekt

Arrangementet er åpent for alle, og er ikke et lukket fagarrangement. Allerede er det solgt over 80 billetter og Widerøe tror det blir full sal på Verdensteatret.

- Jeg tror interiør er et tema som mange har blitt mer og mer opptatt av de siste årene. Før måtte man kjøpe et magasin for å lese om det, mens nå møter man det i blogger, på Instagram og i TV-programmer, sier hun.

Hun vil også vise fram miljøaspektet ved å velge en fagutdannet interiørarkitekt.

- Vi ser at mange har sett et fint bilde av et rom i et interiørmagasin og så prøver de å kopiere dette, men så får de det ikke helt til. Mange kjøper kanskje masse møbler og småting, men når det ikke fungerer, så selger de det billig på Finn ett år senere. Det er ikke bærekraftig. Velger man å bruke en interiørarkitekt, så får man en løsningen man vet kommer til å bli brukt i mange år fremover, sier Widerøe.