I en undersøkelse gjort for Trygg Trafikk svarer nær fem av ti bilister i Nord-Norge og Trøndelag at de har opplevd akkurat det.
Flere nestenulykker
Det er Kantar TNS som har utført undersøkelsen for Trygg Trafikk og Sparebank 1. Distriktsleder Elsa Klemetsen i Trygg Trafikk Troms mener tallene på nestenulykker er skremmende.
– Tallet er dramatisk og viser hvor viktig det er å bruke refleks i mørket, sier hun i en pressemelding fra Trygg Trafikk Troms.
Vil senke fartsgrensen og innføre enveiskjøring ved skole
Hun legger til hvor stor forskjell det kan ha for bilistene om fotgjengeren bruker refleks.
– Går du uten refleks i mørket, vil en bilist i 50 km/t kun ha to sekunder på å oppdage deg. Med refleks har bilisten ti sekunder til rådighet. Det sier seg selv at det kan redde liv, sier Klemetsen.
For få bruker refleks
– Undersøkelser har spurt nordmenn om de bruker refleks og hvor ofte. Syv av ti sier de alltid eller ofte bruker refleks. Det er bare ett problem: Det er ikke sant. Fysiske tellinger utført av Trygg Trafikk viser nemlig at kun 4 av 10 faktisk bruker refleks, skriver Trygg Trafikk i pressemeldingen.
Ifølge undersøkelsen bruker 37 prosent av nordlendingene spurt ofte refleks, mens 35 prosent svarte at de alltid gjør det. Kun én prosent svarte at de aldri bruker refleks.
– Det er små marginer mellom en nestenulykke og det som kan bli en alvorlig ulykke. Refleks er en billig livsforsikring som kan være avgjørende, sier Klemetsen.
Nå blir det snart tryggere skolevei på Mortensnes
Har opplevd å nesten bli påkjørt
Ifølge undersøkelsen har 52 prosent av de spurte opplevd å nesten bli påkjørt av en bil i mørket.
LES OGSÅ: Hva er egentlig dine rettigheter og plikter som syklist? – Du må bruke hodet og oppføre deg.
Ingelin Friis-Dahl er forsikringsspesialist i Sparebanken Nord-Norge. Hun mener fotgjengerne selv har et ansvar for å bli sett.
– Bilister og syklister har selvsagt stort ansvar for å unngå å kjøre på folk, men du må også gi bilistene en mulighet til å oppdage deg i mørket. Selv om bilførerne kjører forsvarlig og med flyt, kan det være vanskelig å se folk som går uten refleks i mørket.