– Vi går fra 19 fylker til 12 Nav-regioner. Vi er ute etter å ha hensiktsmessige regioner for å ivareta innbyggerne – eller brukerne som jeg øver meg på å si – på best en mulig måte.

– Hvorfor sier dere «brukere»? Det høres jo ut som om begrepet skaper en avstand til menneskene det gjelder.

– Jeg kommer fra næringslivet, så jeg er vant til å si kunder, eller innbyggere, og dernest brukere. Årsaken til begrepet er at Nav for ti år siden ble skapt av at tre organisasjoner smeltet sammen: Aetat, trygdeetaten og den kommunale sosialtjenesten. De hadde ulik terminologi med begrep som medlemmer og klienter. Man landet da på brukere.

– Og nå skal dere gjennom enda en organisasjonsendring når Nav Troms og Nav Finnmark skal slås sammen?

– Ja, det blir en spennende prosess. Det nye Nav regionhovedkontoret skal ligge i Tromsø, men noen vesentlige hovedkontorfunksjoner skal ligge i Vadsø. Nav er en viktig organisasjon for folk, som leverer tjenester til innbyggere fra vugge til grav. Jeg på arbeids- og tjenestelinja: Flest mulig i arbeid og aktivitet, færrest mulig på trygd.

– Det er det vel ingen som er uenig i?

– Nei, men det er samfunnsoppdraget vårt, og det gir mening for meg. Det var det oppdraget som fristet meg til å søke på jobben for snart et år siden. Samtidig så må vi være ærlig og si at vi ikke har innfridd alle forventningene. Vi har ikke få fått så mange ut i arbeid som forventet på de ti årene Nav har eksistert. Det er ennå mange som står utenfor arbeidslivet. Derfor spisser vi oppdraget vårt om to grupper: ungdom og flyktninger. Det er ufattelig viktig å få ungdom i jobb.

– Og ungdom er under 25 i Nav-definisjon?

– Nei, under 30, så her er man ung lenge. Det viktigste er å få ungdom som ikke er i arbeid i aktivitet, slik at det blir enklere å komme inn på arbeidsmarkedet.

Ut av gutterommet

– For vel ti år siden sa daværende arbeidsminister Bjarne Håkon Hanssen at «også sosialklienter måtte stå opp om morran». Det skapte voldsomt med støy. Hva tenker du om budskapet?

– Dette handler om aktivitetsplikt. Og at man skal være i en eller annen aktivitet eller arbeidstrening for å få dagpenger. Å sitte hjemme er ikke bra, og vi tror på å komme seg opp og ut fra «gutterommet». Selv om det er et litt misvisende begrep, for det gjelder kvinner også.

– Er det mange som kun sitter på gutterommet?

– Ja, dessverre. Jeg er på opplæring nå, og en av de tingene jeg synes er tøffest å lære og oppdage, er alle de unge som faller utenfor. Det har lenge vært snakk om dette «utenforskapet». For å være ærlig så har det kun vært et begrep for meg, men som jeg nå begynner å få innhold i. Det er mange unge som dropper ut av skolen og sitter på hjemme. Kanskje kommer de ikke til Nav en gang, og vi vet ikke om dem. De som heldigvis tar kontakt kan vi hjelpe. Et av mine hovedbudskap er at det ikke er flaut å ta kontakt med Nav. Her er det hjelp å få.

– Tror du noen synes det er flaut å ta kontakt?

– Jeg vet det.

– Er det skam forbundet med det?

– Jeg vet ikke hvor langt jeg skal trekke det, men det er masse dyktige folk i nav, også yngre folk. som kan snakke språket også til ungdom. Vi har for eksempel nå et «gaming»-prosjekt, hvor folk ungdom som kan mye om data og gaming kan bruke sin kompetanse hos bedrifter til å produsere apper, nettsider og slikt. Det er et prosjekt jeg er utrolig stolt over.

Hva tror du folk forbinder med Nav?

– Det er veldig forskjellig, noen tenker foreldrepenger, trygd, sosialstønad, arbeidsledighet. Det er ulike bilder. Jeg skulle ønske flere tenkte på oss som en svær kompetanseorganisasjon som kan bidra til å møte de nye samfunnsutfordringene vi står ovenfor.

– Det er lett å få inntrykk av Nav som et veldig byråkratisk system, med alle som står fram med sine historier om hvordan de ikke når fram i byråkratiet. Det er lett å tenke på Franz Kafkas «Prosessen». Hvorfor er det slik?

– De som forteller disse historiene om å ikke nå fram har delvis rett. Det har vært for byråkratisk. Det er en av erfaringene etter ti år med Nav. Å smelte sammen tre organisasjoner, tre kulturer og tre måter å jobbe på, har skapt unødig byråkrati. Det gjør vi nå noe med.

– Hvordan da?

– Blant annet dette med digitalisering. Vi digitaliserer stadig flere av våre tjenester, og gjør de tilgjengelig på nett, slik at folk kan hjelpe seg selv. Vi chatter med folk mange gang for dag, slik at langt færre må komme inn til oss fysisk. Dette er utfordrende for vår kompetanse, arbeidsmetoder og kultur. Det er det jeg synes er mest spennende. Det er ei rivende utvikling. i forrige uke ble sykemeldingene digitalisert, så nå skal alt skje på nett, og man skal slippe dette skjemaveldet.

Stilte opp i reklame

– Du stilte for noen uker siden opp i en reklame-sak hos NordlysLAB hvor du reklamerte for Nord-Norsk Lederutvikling (NNL) – en stiftelse du også sitter i styret hos. Er det greit når man er en toppleder i staten?

– Jeg har stilt opp i lederportrett utallige ganger. Det er helt naturlig for meg å stille opp i intervju om ledelse. At jeg sitter i styret til NLL er godt kjent både internt i Nav og eksternt. Det var likevel klønete av meg å ikke sikre at dette kom på trykk i selve intervjuet.

– Men det var ikke et intervju. Dette er et intervju. Det du stilte opp i var «content marketing» og reklame for et produkt. Er det uproblematisk?

– Jeg synes det er greit at man deler sin ledelseshistorie, enten det er for UiT, NNL eller noen andre. Uavhengig om man er leder i det offentlige eller private.

– Så du vil stille opp om andre kommersielle aktører tar kontakt for å ha deg med i en reklame?

– Det må jeg vurdere fra gang til gang.

– Synes du det er en uheldig rolleblanding å være toppleder i staten, og stille opp i en reklame for en stiftelse hvor du sitter i styret?

– Nei, dette var som sagt kjent både internt i Nav og eksternt. Jeg synes flere burde være opptatt av å utvikle seg som leder, uansett hvor de velger å lære. Det får være opp til den enkelte.

– Til slutt: Du har hatt en rekke ulike lederjobber i Nord-Norge de siste 20 årene. Hvor lenge blir du i Nav?

– Det er umulig å si. Men dette er en av Nord-Norges mest spennende jobber, og det er et privilegium å jobbe som toppleder i Nav.