– Kvalitet er blitt det viktigste, og så lenge man leverer god kvalitet, så er folk villige til å betale for det.

Det sier reiselivssjefen Chris Hudson i Visit Tromsø om det nye konseptet til Kjetil Emil Olsen på Grønliskaret, der han har bygd opp en luksushytte som skal leies ut til 30.000 kroner døgnet.

Hudson kjenner ikke til Skaret Lodge da iTromsø kontakter ham, men sier at markedet er modent for et slikt tilbud.

Olsen er en kjent investor i byen, og solgte seg nylig ut av Bakehuset. Selskapet hadde da en omsetning på en kvart milliard kroner.

Turistene vil på aktiviteter

– Vi har mange gode hotell i byen, men flere og flere søker seg ut av byen når det gjelder overnatting. Det er flere folk som vil ha luksus, men samtidig noe unikt som ligger utenfor sentrum. Hvis det man kan tilby er godt nok, så finnes det mange kjøpesterke turister som er villige til å betale ekstra for luksus, sier Hudson.

– For noen er 30.000 kroner skikkelig mye penger og for andre er det ikke det. Men spørsmålet er om gjestene får verdi for pengene. Hva kan de tilby, hva får de inkludert og hva kan tilrettelegges av aktiviteter? Særlig dette med aktiviteter er aktuelt. Vi ser flere turister enn tidligere søke seg ut av byen for å oppleve noe unikt, der de også kan være aktive og få en hel pakke.

Treffer et hull i markedet

Hudson mener at det Olsen kan tilby på Skaret Lodge er en nisje som Tromsø trenger.

– Vi trenger en nisjeting her, noe annerledes. Det finnes ikke lignende tilbud i byen, så derfor tror jeg dette er bra – og at det er god sjanse for at han kan lykkes.

– For bedrifter eller pengesterke turister som vil ha en «once in lifetime»-opplevelse så tror jeg dette vil treffe. Mange ønsker en opplevelse utenom det vanlige, og samtidig av den beste kvaliteten. Leverer han det vil han treffe et hull i markedet, for jeg tror definitivt det finnes folk som er villige til å betale den døgnprisen når alt kan tilrettelegges kundenes behov og ønsker.