– Jeg er glad for at drift- og vedlikehold av bruene settes på dagsorden. Vi kan forbedre oss, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen på veiavdelingen i Statens vegvesen region nord.

Onsdag avslørte VG at mer enn halvparten av bruene på riks- og fylkesveier ikke har blitt inspisert slik regelverket krever.

Avisa fikk i mars innsyn i veivesenets rapporter av i alt 16.971 bruer. Informasjon om alvorlige skader er fra september. VG skriver at rapportene viser status for bruene på det tidspunktet avisa fikk innsyn og at skader kan ha blitt utbedret og nye skader oppdaget.

LES OGSÅ«Derfor trenger vi Tenk Tromsø»

Kritisk skade

Ifølge rapportene for hver bru som avisa la ut, er det alvorlig skade på Tromsøbrua (kritisk), Sandnessundbrua (stor) og Grønnåsen bru over Tverrforbindelsen (kritisk).

VG skriver at det er skade på stål på fuge/fugekonstruksjon på Tromsøbrua: «Kritisk skade som truer trafikksikkerheten, med høyeste grad av konsekvens».

– I oktober skiftet vi de mest kritiske stålfugene på Tromsøbrua. Det gjenstår ennå litt arbeid som gjelder fuger som det ikke er så kritisk for. De tas til neste år, sier Thorsteinsen.

870 bruer

De har ansvaret for flere hundre bruer fra Dyrøy i sør til Finnmark grense.

– Med stort og smått er det 870 bruer. Vi har et system for å følge de opp med inspeksjoner om høsten hvor de blir inspisert over en periode. I år får vi registrert alle bruene.

I forbindelse med Grønnåsen bru skal veivesenet ha et møte med Tromsø kommune siden det er kommunal vei på brua, mens Tverrforbindelsen under er riksvei.

Ifølge VGs rapport er det brudd på rekkverket: «Kritisk skade som truer trafikksikkerheten, med høyeste grad av konsekvens».

– I første omgang er det satt i gang en prosess mot Tromsø kommune for å få avklart eierforholdet til denne brua, sier avdelingsdirektør Marianne Eilertsen i Statens vegvesen region nord til VG.

Debatt: "Med bomring må eiendomsskatten økes betydelig"

Mange som er verre

På Sandnessundbrua er det ifølge VGs rapport armeringskorrosjon på brodekke: «Kritisk skade som truer bæreevnen, med nest høyeste grad av konsekvens».

– Denne type skader gjelder mange kystbruer. Vi har et vedlikeholdsprogram for de, men det er ikke mest kritisk for Sandnessundbrua. Vi har mange andre store bruer i Troms og Nordland som er verre stilt, sier Rigmor Thorsteinsen.

Hun mener det er positivt at innholdet i rapportene VG omtaler blir kjent.

– Avisa har gjort omfattende og grundige undersøkelser som har fokus på drift- og vedlikehold.