BRUDD: Her på sørvestsiden av Tromsøya vil Høyres Erlend Svardal Bøe at den nye Kvaløyforbindelsen skal gå. 
            (Foto: Ronald Johansen)

BRUDD: Her på sørvestsiden av Tromsøya vil Høyres Erlend Svardal Bøe at den nye Kvaløyforbindelsen skal gå. Foto: Ronald Johansen

Høyre trekker seg fra bompengeforliket

Høyre får ikke gjennomslag for Kvaløyforbindelsen over Håkøya, og trekker seg fra bompengeforliket.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Dagen før Tenk Tromsø og det endelige bompengeforslaget skal behandles i kommunestyret, trekker Høyre seg fra forhandlingene med de andre partiene.

– Vi har hatt forhandlinger med de andre partiene siden forrige uke om porteføljen til Tenk Tromsø. Vi har ikke fått gjennomslag for Kvaløya-forbindelse via Håkøya i første periode, altså 2019 til 2023, sier Erlend Svardal Bøe, gruppeleder i Høyre.

LES OGSÅ: Ordføreren var ikke informert om bompengebrudd: – Jeg håper ikke Høyres ultimatum skal ødelegge for hele Tromsø (for abonnenter)

– Trist

PRESSEKONFERANSE: Erlend Svardal Bøe under Høyres pressekonferanse tirsdag. Foto: Ronald Johansen

 

– Både vi og Arbeiderpartiet gikk til valg på en forbindelse via Håkøya. For oss er det ikke aktuelt å bryte det valgløftet, sier Bøe.

– Det er trist at man ikke kom til en enighet, men Høyre må vurdere hva vi kan gå med på, og vi skal representer innbyggerne i kommunen.

Bompengeforliket skal lede til en bymiljøavtale med staten som vil kunne føre til delvis statlig finansiering av flere store veiprosjekter i Tromsø.

LES OGSÅ: Vil kreve inn 5,4 milliarder i bompenger (for abonnenter)

Positiv til bompenger

Partiet er likevel for å innføre bompenger i Tromsø.

– Vi er for en brukerbetaling for å løse samferdselsutfordringer i kommunen. Og vi har allerede fått mye gjennomslag i forhandlingene, vi er for veldig mange av prosjektene som de andre partiene kommer til å legge fram. Men for oss handler dette om hva vi i Høyre kaller for «helheten», og som mangler i forslaget som legges fram for kommunestyret, sier Bøe.

LES OGSÅ: Dette skal bompengene finansiere (for abonnenter)

Partiet kommer til å legge fram sitt eget helhetlige forslag for Tenk Tromsø under onsdagens kommunestyremøte.

– I administrasjonens forslag er Kvaløyforbindelsen lagt inn via Selnes i siste fase. Da må man vente til 2034 før vi får noe Kvaløyforbindelse. Det er det vanskelig for oss å bli med på. Vi vil ikke ha bompenger for enhver pris.

Bøe håper likevel at kommunen kan få på plass en avtale.

– Vi skal ikke stikke kjepper i hjulene for forhandlingene med staten, og vi er enda enig med flere av momentene i avtalen, sier Bøe.

– Kan dette bli en ny omkamp-runde om trasévalg som kan føre til at det ikke bli noe prosjekt?

– Dette er ikke noen omkamp. Vi har hele tiden stått på Håkøy-alternativet. I bompengeforliket fra februar kom det tydelig fram at innholdet i avtalen skulle fremlegges for politisk behandling.

– Hvis Høyre får makt i Tromsø etter valget i 2019, vil dere ta en omkamp på kommunestyrevedtaket som trolig kommer i morgen om Kvaløyforbindelse med Selnes-alternativet?

 – Hvis vi går til valg på det, noe vi trolig vil gjøre, så er det noe vi vil arbeide for. Høyre vil jobbe for å få gjennomført Høyres politikk. Vi må tørre å utfordre de forutsetningene vi som politikere setter for oss selv.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: