En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold. (Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen)

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold.Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold. (Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen)

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold.Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold. (Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen)

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold.Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold. (Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen)

En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene. Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene. Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold.Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen

1 / 5

Her forsøker de å utløse skred i Lavangsdalen

E8 var periodevis stengt torsdag formiddag.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Oppdatering: Klokka 12.18 melder Statens vegvesen om at arbeidet er ferdig og veien nå er åpen for trafikk.

Torsdag formiddag jobber Statens vegvesen med å sjekke snøforholdene i fjellene som omkranser Lavangsdalen.

Liten fare for større skred

Så langt i dag har de tatt en runde med det helikopter utstyrt med en såkalt Daisybell-klokke over Hestvollan og Henrikstiden.

 - Vi har tatt en runde ved Hestvollan og Henrikstinden med mange spregningspunkt for å sjekke stabiliteten. Det ble ikke utløst noe større skred, men et par små utløsninger som tyder på at det er liten fare for utløsning av et større naturlig skred her nå, sier Ole-André Helgaas, geolog hos Statens vegvesen.

Ny runde fra 12.00

Rundt klokka 12.00 tok de en runde over Stortinden, med samme resultat.

- Vi får testet det nye utstyret vårt, og om det er nok snø til å utløse skred vil det minke sannsynligheten for at det går et naturlig skred over veien på et senere tidspunkt som vi ikke har kontroll på. Dette er forebyggende tiltak satt i sammenheng med de siste dagers store snøfall samt vinden som er meldt fra i ettermiddag, sier Helgaas.

Vurderer flere sikringstiltak

Tirsdag gikk et større skred i Holmbuktura på fylkesvei 293 som stengte veien. Det skredet ble plukket opp på overvåkningssystemet til vegvesnet i området. Et lignende system er blant tiltakene som vurderes nå i Lavangsdalen.

- E8 gjennom Lavangsdalen er Nord-Norges mest trafikerte vei hvor skredfaren er så pass stor og da vurderer vi forløpende flere tiltak for å sikre at det ikke går skred over veien her utover vinteren, sier Helgaas.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: