Etter at flere innbyggere den siste tiden har reagert på plakaten, som i slutten av november ble vist på en opplyst skjerm utenfor biblioteket, har nå Ingrid Marie Killand (SV) engasjert seg i saken.

Hun ber i en interpellasjon til kommunestyret neste uke ordføreren og administrasjonssjefen vurdere reklamen i lys av kommunens fremtidige retningslinjer for reklamefinansierte møbler.

– Jeg så debatten på Facebook og har tenkt mye på det siden. Jeg skjønner at folk reagerer, men samtidig skjønner jeg at det er mulig å tenke at dette er helt ufarlig – at det er vanlig. Og nettopp det at dette er en vanlig måte å fremstille særlig barn med afrikansk utseende, er problematisk, sier hun.

– Strukturell rasisme

Kielland mener reklamen, som er en del av Mastercards kampanje for å samle inn penger til Verdens matvareprogram (WFP), gir et ensrettet bilde av unger med et bestemt utseende.

– Man kan kalle det strukturell rasisme. Den typen "bistandspornografi" har nærmest blitt en sjanger i media og for bistandsprosjekter. Det betyr ikke at det ligger noe ondt bak det – hensiktene er nok gode, men man lager samtidig et stakkarslig, stereotypt bilde av afrikanere, forklarer hun.

Skadelig for selvbildet

SV-politikeren frykter hva slike kampanjer og reklamer kan gjøre med selvbildet til barn i Tromsø.

– Har man et afrikansk utseende, er man i Norge omgitt av bilder av smilende, hvite barn. Dersom de eneste bildene man ser av folk som ligner på en selv er unger som det er synd i og som man skal hjelpe, kan det ha uheldige konsekvenser.

– Bildet viser ikke avmagrede afrikanske barn. Og Verdens matvareprogram jobber tett opp mot befolkningen i flere afrikanske land. Hvordan mener du man skulle bildelagt kampanjen?

– Om man skal bruke bilder av barn, så er jeg opptatt av at de skal smile. Jeg skal innrømme at dette ikke er det verste jeg har sett, men det er samtidig med på å stakkarsliggjøre dem. Det er et dilemma. Det er jo de mest virkningsfulle bildene som gir de beste resultatene, svarer Kielland.

Nyttig for millioner

iTromsø har vært i kontakt med Mastercards talsperson i Norge, Inge Kjønnøy. Han opplyser at kampanjen på ingen måte er ment å være støtende.

– Kampanjen i Norge er del av et langsiktig globalt samarbeid Mastercard har med WFP for å bidra med skolemåltid til barn i nød verden over. Barna på kampanjebildet har mottatt skolemåltid via WFPs matprogram. I tillegg samarbeider WFP og Mastercard om å bruke Mastercards teknologi og kompetanse til det beste for verdens fattigste, sier han.

– Vårt samarbeid med WFP er et skritt i retning av oppfyllelse av en av de viktigste visjonene: en verden uten sult, skriver Ajay Banga, konsernsjef i Mastercard, videre på kampanjens hjemmeside.

VIL HJELPE: Tidligere direktør for WFP, Ertharin Cousin, mener kampanjen vil hjelpe millioner.

Også direktør i WFP, Ertharin Cousin, roser kampanjen.

– Vi er alltid på jakt etter innovative og bedre løsninger for distribusjon av matbistand og kreative måter å engasjere allmennheten i kampen mot sult på. Vårt samarbeid med Mastercard fremmer begge disse målene og vil til syvende og sist være nyttig for flere millioner av sultne og fattige rundt om i verden.

Ved å betale matvarer med Mastercard, gir man et måltid til verdens mest sårbare barn. Ifølge kampanjen koster hvert skolemåltid to norske kroner. Gjennom kampanjen kan Mastercard donere inntil én million måltider.