Nasra startet reklamedebatten: – Kampanjen er totalt bomskudd

Med et Facebook-innlegg startet Nasra Omar debatten om Mastercards norske kampanje til inntekt for Verdens matvareprogram.

Nasra Omar satt omtrent kaffen i halsen da hun var på tur inn på biblioteket og så den omdiskuterte reklameplakaten for Mastercards samarbeid med Verdens matvareprogram. Foto: Børge Hoseth  Foto: Børge Hoseth

nyheter

For omtrent to uker siden var Nasra Omar på tur til biblioteket for å lese avisen. Rett utenfor fikk hun øye på reklameplakaten. Den viser to afrikanske barn med plastkopper fremfor seg, med teksten «Bruk ditt MasterCard for deres fremtid».

– Det var to ting som øyeblikkelig slo meg med reklamen. Det første var gjengivelsen av barn med afrikansk bakgrunn som stakkarslige og trengende mennesker. Det var den typen fremstillinger man brukte i bistands- og nødhjelpsreklamer på 80-tallet! Det er vi på en måte litt ferdig med nå.

– Det andre var plasseringen. Reklameplakaten sto rett utenfor den mest integreringsvennlige arenaen vi har.

– Også oppfatter jeg det som en ren Mastercard-reklame. Kampanjen er totalt bomskudd og budskapet drukner helt.

På lik linje med kroppspress

Omar forteller at hun lenge har kjent på behovet for å si fra om den typen strukturell rasisme i media og markedsføring.

– Vi er kommet dit hen at norske barn faktisk ser slik ut. Det er klart at å bli utsatt for slik bildebruk i stort omfang kan gjøre noe med selvfølelsen deres. Mine tantebarn og min familie skal kjenne seg verdifull og velkommen, særlig i møte med det offentlige rom, sier hun, og fortsetter:

– Det er mye snakk om kroppspress, og det er akkurat de samme mekanismene som virker inn her. Det tror jeg ikke at folk tenker over når det er mørke barn det er snakk om, men det er noe som rammer meg – både på godt og vondt.

Berømmer Kielland

Omars utspill i sosiale medier, hvor hun skriver at slik reklame ikke er noe for solidaritetsbyen Tromsø, har i løpet av de siste ukene blåst nytt liv i debatten rundt fremstillingen av barn og voksne i bistands- og nødhjelpssammenheng.

– Jeg har sett at det har skapt engasjement i både åpne og lukkede fora. Det er bra. Det er fint å se at det nytter å si fra. Jeg vil berømme Ingrid Marie Kielland som tar dette videre lokalt. Vi har faktisk retningslinjer i kommunen for hvordan det offentlige rom skal fremstå. At hun kobler seg på, er våken og følger med i debatten, det er kjempebra! Det er nettopp det en folkevalgt skal gjøre, slår Omar fast.