For fem år siden kom det cirka 5.000 asiatiske turister til Troms i løpet av et år. I år ligger det an til at 30.000 kinesere, japanere, indonesiere, indere og singaporianere – med flere – tar seg en tur hit.

– Det har vært en kraftig økning de siste årene, sier reiselivssjef Chris Hudson til iTromsø.

Flere årsaker

Ifølge reiselivssjefen er det flere ting som ligger bak den økende strømmen av asiater.

En viktig faktor er rettet markedsføring mot det asiatiske markedet. Sosiale medier en annen – bilder, filmer og entusiastiske skildringer av nordlys, hvalsafarier og – ikke minst – vinter og kulde lokker mange.

Men den kanskje viktigste årsaken til økningen er at Tromsø er blitt langt mer tilgjengelig enn før.

Direkteruter åpnet dørene

– Når man har åpnet direkteruter til Tromsø fra de store "hubene" Stockholm, København og Frankfurt er det mye lettere for asiatiske turister å komme hit, sier han.

I jul- og nyttårshelga er det mer eller mindre stappfullt på byens hoteller. Radisson Blu, Scandic Ishavshotell, The Edge og begge Thon-hotellene har bookingtall som er skyhøye.

Og asiaterne er i klart flertall.

– Vi har et belegg på over 90 prosent – og av dem står gjester fra Asia for over 60 prosent, forteller Poul Henrik Remmer, direktør på Ishavshotellet.

Lignende tilstander meldes fra de andre større hotellene.

Fullt i jul- og nyttårshelga

– Hos oss har vi fullt på julaften og juledagene, samt på nyttårsaftenen. Og asiaterne er den største gruppa, sier Aid Schei Lillegård, direktør på Thon Polar og Thon Tromsø.

Også hun peker på direkterutene til Tromsø som en sterkt bidragende årsak.

– Når de store flyselskapene har åpnet ruter så har de også satt inn et nytt salgsapparat for markedsføring av Tromsø og Arktis, sier hun.

Direkterutene – i kombinasjon med de øvrige faktorene – har ført til at vintersesongen nå er forlenget med nesten en måned i hver ende.

Lengre vintersesong

Høysesongen for vinterturisme starter allerede i midten av november og varer et godt stykke ut på våren.

– Man kan si at påsken pleier å være avslutningen av vintersesongen, sier Lillegård.

Øyvind Alapnes på The Edge sier at den hektiske vintersesongen – med kraftig økt etterspørsel etter overnatting – er viktig for hele bransjen.

– Lønnsomheten i næringen stiger ettersom vi har mulighet til å øke den gjennomsnittlige romprisen, sier han.

Reiselivssjef Chris Hudson sier at antallet asiatiske turister etter alle solemerker kommer til å øke i årene som kommer.

Trenger å tilpasse næringen

Det er flere og flere som reiser langt for å oppleve nordlys, hvaler, snø og kulde. Og de vil forlange god service og tilpasset infrastruktur.

Han forteller at Visit Tromsø har vært i kontakt med store asiatiske reiseoperatører for å få tips på hva man kan gjøre.

– Vi må tenke på hvordan vi skal møte dem som kommer. De fleste er vante til å reise, men vi må samtidig ta høyde for at det er kulturforskjeller som vi må ta hensyn til om vi skal være et godt vertskap, sier Hudson.