Rollespillet fant sted på fylkeshuset der elevene fikk sitte i et amfi og representere hvert sitt land. Elevene holdt innlegg overfor hverandre, som deretter ble etterfulgt av replikker og debatt.

Elevene Christian Wildenschild og Solan Rasmus Noer Lie syntes det var gøy å komme seg litt vekk fra pultene i klasserommet.

– Veldig kjekt å kunne delta i et slikt prosjekt. I dag fikk vi vist oss fram som elever på en annen måte enn vi ellers gjør i klasserommet, sier Wildenschild.

– Eneste utfordringen var å støtte meninger som ikke er i samsvar med våre egne, tilføyer Lie.

Opplevde ulikt

Enkelte jenter iTromsø snakket med  hadde en litt annen oppfatning av prosjektet, og mente at guttene i klassen prøvde å snakke høyest og mest mulig – noe som vanskeliggjorde det å få øvd seg på å forstå verdenskonflikter.

– Guttene var mer intense og tok over debatten. De kom med personangrep i talene sine og holdt seg ikke til debattens innhold, uttalte en av jentene til iTromsø.

LEDET DEBATT: Maren Bakkevoll og Cathrine Lund fikk tildelt rollene som president og visepresident, og hadde dermed som oppgave å styre debatten.

Enkelte elever ønsket å få mer ut av rollespillet enn å øve seg på debatteknikk. Anna-Elise Hanssen, Johanne Lovise Andersen og Erik Fredheim representerte Saudi-Arabia og nølte ikke med å etterligne tradisjonelle hodeplagg under debatten.

Lot seg inspirere

– Vi hentet inspirasjon fra den virkelige verden, og ønsket å representere landet med noe som karakteriserer landets kultur, nemlig hodeplagg for både menn og kvinner, forteller Hanssen.

KULTURELLE TREKK: «Saudi-Arabia» lot seg inspirere av landets kultur og etterlignet derfor tradisjonelle hodeplagg under FN-rollespillet.

Ifølge klassenes lærere er det flere skoler i Tromsø som arrangerer politisk rollespill.

– Det er en tradisjon vi ønsker å bevare i skolene, sier lektor Daniel Andersen.