Etter det iTromsø kjenner til skulle avgjørelsen opprinnelig komme før sommerferien. Møtet ble imidlertid utsatt til september. Da er det ventet at IKEA sentralt aksepterer tomtekjøpet med kommunen og de betingelsene som for øvrig ligger i avtalen.

IKEA skal etter det iTromsø erfarer ha sagt seg villig til å betale rundt 50 millioner kroner for et om lag 50 mål stort, kommunalt område nord for Ørneveien på Håpet.

Den nye infrastrukturen for området åpner også for utstrakt boligbygging – både i kommunal og privat regi. Totalt kan det bli snakk om godt og vel 400 enheter mellom og nord for studentboligene og Mortensnes sykehjem.

Største tomtehandel

Politisk rådgiver for finansbyråden, Peter Reinholdtsen, bekrefter at kommunen – dersom avtalen med IKEA går i orden – vil få tilført flere titall millioner kroner. Han karakteriserer avtalen som en av de største tomtehandlene kommunen har gjennomført.

Reinholdtsen understreker at han ikke ønsker å kommentere detaljer fra samarbeidet med IKEA. Han vil heller ikke bekrefte det aktuelle tomteområdet.

– Jeg vil nødig uttale meg om lokaliseringen. Vi er enig med IKEA om at når alt – i tilfelle – er klart, skal vi sammen gå ut med saken.

Prosjektutvikler Pål Walberg opplyser at IKEA erfaringsmessig regner med at det går mellom halvannet og to år fra et tomtekjøp til en ferdig reguleringsplan foreligger. Deretter kommer selve byggingen, som anslagsvis tar ett år.

Ny veitrasé

Det har lenge vært kjent at IKEA ønsker en etablering i området Langnes. Det har ført til at skeptikerne har trukket fram Giæverbukta som en flaskehals og at en etablering vil sprenge dagens trafikale løsninger.

Her sier eksbyråd, nå fylkesrådsleder Line Fusdahl, at en ny veitrasé fra Tverrforbindelsen til Ørneveien vil lede IKEA-trafikken og en god del annen bilisme bort fra Giæverbukta.

Traseen er innarbeidet i Områdeplanen for Langnes, som er ventet å bli fremmet for endelig politisk vedtak om noen få uker og som regulerer nye veiløsninger for hele Langnes- og flyplassområdet.

Allerede innbakt

– Veiløsningen er allerede innbakt i kommunens investeringsbudsjett og som også Coop Nord er involvert i. De forpliktet seg da utbyggingen av Jekta ble stadfestet, sier Fusdahl.

IKEAs planer vil få store trafikale konsekvenser. Selv om områdeplanen ikke omfatter arealene nord for Ørneveien, der det er meningen at IKEA og boligene skal bygges, er planen en forutsetning for den kommende byggingen av IKEA og de nye boligene i området.

Reguleringssjef Erik Eidesen i kommunen opplyser at det har vært relativt tunge innsigelser i forbindelse med utarbeidelse av Områdeplanen for Langnes.

– Disse innsigelsene har imidlertid kommunen nå fått ryddet av veien, sier Eidesen.

Gir ros

Politisk rådgiver Peter Reinholdtsen understreker at byrådet ikke – som mange vil ha det til – la IKEA-ballen død da de overtok i 2011.

– Her vil jeg rose det våre politiske forgjengere startet – fra daværende ordfører Alvhild Yttergård, til Herman Kristoffersen og ikke minst Arild Hausberg. Deres initiativ og entusiasme har ført oss dit vi er i dag, sier Peter Reinholdtsen.