Lars Berg er daglig leder for Bohus i Tromsø, og vil bokstavelig talt få ”søta bror” rett i fanget når svenskene gjør sitt inntog på Håpet. Den nye internveien på Langnes vil nemlig lede IKEA-trafikken rett forbi Bohustomta.

– Blir det en lang anleggsperiode rett på utsiden, er jo det negativt for oss. Men på sikt tror jeg det vil øke vår synlighet og tilkomsten av kunder, sier Berg.

Øker omsetningen

Bohus har sett det før, i byene der IKEA slår seg ned, øker omsetningen – også hos konkurrentene. Derfor er det med blandede følelser han ønsker svenskene velkommen til Tromsø.

– Det jeg er mest opptatt av, er at de får like vilkår som alle andre som etablerer seg her. Konkurransevridning og forskjellsbehandling er det siste vi trenger i denne byen, sier han.

Kommunen varsler at de vil investere tungt i infrastruktur på Langnes, og i områdeplanen er det lansert en ny vei som skal lede trafikken unna Giæverbukta, tvers gjennom handelsparken og bort til IKEA.

– Infrastruktur koster, og jeg håper ikke de kommer billigere unna enn andre ville gjort. I den grad jeg har et ankepunkt, er det nettopp det, sier Berg.

Stort maskineri

I Norge omsetter IKEA for nær seks milliarder kroner i året på sine seks varehus, mens Bohus med sine 64 butikker omsetter for to og en halv milliard. Det er med andre ord ikke hvem som helst som flytter inn i nabolaget på Håpet.

– Det er ikke bare vi som vil merke det. Alle lokale kjøpmenn som selger møbler, kjøkken, bad og interiør vil tape kunder til IKEA. Vi er bare nødt til å brette opp ermene og møte den konkurransen, sier Berg.

Han tror de som vil merke det hardest, er forhandlerne ute i distriktene.

– Det er ikke til å komme unna at det vil oppstå en alvorlig handelslekkasje. Det vil de merke både på Storslett, i Bardufoss og i Nordkjosbotn, sier Berg.

Må gjøre grep

Selv har han allerede begynt å tenke på hvilke grep som kan gjøres for å skumme fløten av IKEA-etableringen. Og med kundestrømmen rett forbi døren mener han å ha et godt utgangspunkt.

– Varemessig må vi gjøre tilpasninger. Vi må forsterke det vi er gode på, og justere ned i de sektorene der IKEA kaprer sine kunder. Det sagt – så vil jeg heller ha dem nærmest mulig enn langt unna. IKEA vil styrke Tromsø sin posisjon som hovedstad i Nord-Norge, sier Berg.

GIGANT: IKEAS seks varehus i Norge omsetter for rundt 6 milliarder kroner i året. Dette er IKEA i Kristiansand. Foto: Jan Rune Eide Foto: Jan Rune Eide