– Det er bare å gratulere Tromsø. Kommunalrådene i Norrbotten var på studietur der i fjor, og det er en fantastisk fin by, sier kommunalråd Gunnel Simu (Socialdemokraterna) i Haparanda kommune.

Den svenske byen, som tidligere ble referert til som ”et veikryss”, har fått full effekt av IKEA-etableringen i 2006, og står nå ovenfor investeringer i milliardklassen.

– Men man kan ikke leve på IKEA-effekten. Man må skape noe nytt for å fortsette utviklingen, sier Simu.

Hun overtok som kommunalråd etter partikollega Sven-Erik Bucht, som i 2007 ble kåret til årets mann i Sverige, etter å ha sikret IKEA-etableringen i hjemkommunen. Men Simu har ikke hvilt på laurbærene i sin tid som kommunalråd. På listen over investeringer i kommunen står nye Barents Center, et kombinert arena, shoppingsenter og hotell på 120.000 kvadratmeter.

Store investeringer

– Barents center er en investering på 1,5 milliarder kroner. I tillegg vil Roger Akelius investere 250 millioner kroner i et spaanlegg, og etablere et universitet som tilbyr masterutdanning til elever fra den tredje verden, forklarer kommunalråden.

Akeliuskonsernet er store på eiendom i Sverige, og målet er å utdanne studenter med høy kompetanse på området. Første spatak for prosjektet er rett rundt hjørnet, mens Barents Center skal innvies så snart som i 2016. Sima er ikke tvil om at det er IKEA som har satt Haparanda på kartet.

– Vi har 3 millioner besøkende i byen per år, og 14 millioner grensepasseringer. IKEA har gitt innbyggerne fremtidstro og gir sterk markedsføring for Haparanda, sier hun.

Jobbet knallhardt

Ifølge ryktene var det IKEA-nestor Ingvar Kamprad selv som tok beslutningen om å etablere i Haparanda. Men kommunalråden kan fortelle at politikerne i Haparanda, og Torneå på finsk side, også jobbet intenst for å realisere planene.

– Man er nødt til å være dyktig på å bygge relasjoner og samarbeide. Vi tenkte over landegrensene og sto sammen, sier Simu.

Siden 2006 er IKEA i Haparanda utvidet to ganger, og har blitt en foregangsbedrift i kjeden. Simu frykter derfor ikke konkurransen fra Tromsø.

– I begynnelsen vil det kanskje merkes, men jeg er ikke urolig. IKEA i Haparanda går veldig bra, og Haparanda har en sterk merkevare som besøksby, sier hun.

STORT: Varehuset i Haparanda trekker tre millioner mennesker årlig til byen. Foto: Haparanda kommune