En undersøkelse gjort av Ipsos MMI for Gjensidige viser at 94 prosent av bilistene i Troms mener de har god kunnskap om reglene for hvordan en skal kjøre i rundkjøringer. Det melder Gjensidige i en pressemelding.

– Det tyder på at mange sjåfører overvurderer sin egen kunnskap, sier informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Forsikringsselskapet mener at både skadestatistikken og andre spørreundersøkelser viser at mange i praksis er usikre på reglene for vikeplikt, plassering og bruk av blinklys i rundkjøringer. Ofte er kollisjoner i rundkjøringer «kranglesaker» der partene er sterkt uenige om hvem som har skylden.

– Utfordringen er at heller ikke «ekspertene» alltid er enige om hvilke regler som gjelder. Noe av årsaken er at vi ikke har egne regler for rundkjøringer. Vi må benytte oss av de bestemmelser som regulerer den enkelte kjøresituasjonen og tilpasse dem som gjelder for vanlige veikryss, sier Eklo i pressemeldingen.

Selvsikre menn

Undersøkelsen avdekker også at menn er noe mer selvsikre enn kvinner. Eldre sjåfører er mer usikre enn unge.

Forsikringsselskapet mener at det siste kan ha sammenheng med at det er lengre siden eldre sjåfører fikk kjøreopplæring, samtidig som rundkjøringer fortsatt er et forholdsvis nytt fenomen de fleste steder i landet.

I undersøkelsen svarer halvparten av alle bilistene at de har opplevd nestenulykker i en rundkjøring.

Ifølge Statens vegvesen finnes det ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring.

- Det er viktig å understreke betydningen av vegtrafikkloven § 3, også ved kjøring i rundkjøringer. Det kreves at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette ansvaret har alle trafikanter, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.

– Hold lav hastighet

Daglig mottar Gjensidige henvendelser fra kunder som har fått skade på bilen i en rundkjøring. Forsikringsselskapets erfaring er at det er mange vikepliktsbrudd, påkjørsler bakfra og biler som på grunn av feilplassering dulter borti hverandre. Oftest skjer sammenstøt i forbindelse med innkjøring og utkjøring.

– Det beste rådet vi kan gi er å holde så lav hastighet inn i rundkjøringen og gjennom rundkjøringen at du klarer å ha oversikt over trafikkbildet, sier Eklo.