Etter styrevalget i mai i år, kaller bomveiselskapet Polarporten AS inn til ekstraordinær generalforsamling i september. Selskapet står bak prosjektet Tindtunnelen, som fremmer bygging av ny E8 mellom Ramfjord og Tromsdalen med tunnel gjennom Tromsdalstinden.

– Noe må gjøres

Årsaken til den ekstraordinære generalforsamlingen er supplering til styrevalget, da styreleder og tre andre styremedlemmer har meldt fratreden fra styret.

– Vi prioriterer jo etter oppdrag, så det er ganske naturlig. Det er ikke noe merkelig ved at flere sier fra seg sine styreverv, sier Finn S. Steffensen, som har fratrådt som styreleder i Polarporten AS grunnet ny jobb.

Varamedlem Steinar Eliassen, er blant de i styret som har meldt fratreden.

– Jeg er ikke fornøyd med utviklingen i selskapet. Egenkapitalen er brukt opp. Når ikke styreleder fant det mulig å fortsette så valgte jeg også å trekke meg. Jeg mener prosjektet absolutt bør realiseres, men det har stått i stampe nå og noe må gjøres, sier Eliassen.

Ønsker ikke fortsette

Midlertidig styreleder er nestleder Svein-Hugo Larssen, som ikke ønsker å fortsette som styreleder for hele valgperioden.

– Styrevervet kan være til dels arbeidskrevende, men jeg fratrer av private årsaker, sier Larssen.

Styret i Polarporten AS består av åtte medlemmer, inkludert to varamedlemmer.

– Først og fremst er det mye jobb og mye å ta stilling til, kanskje mer enn enkelte hadde trodd på forhånd. To har valgt å fratre grunnet interne forhold, som for stor arbeidsmengde. Jeg fungerer som en slags overgangsfigur fram til det nye valget, forklarer Larssen.

Brukt til utredninger

I tillegg har styremedlemmene Tom Jensen og Trond Hammer bedt om å få avløsning. Slik vil møtet i september omfatte nyvalg av halvparten av styret: ny styreleder, ett styremedlem og to varamedlemmer.

Daglig leder i Polarporten AS, Terje Walnum, sier antallet fratredener ikke påvirker selskapet.

– Det er av ingen annen betydning enn at vi skal ha valg på en ekstraordinær generalforsamling og så er styret fulltallig igjen.

Walnum understreker at styremedlemmene fratrer av personlige grunner.

– De slutter av personlige grunner, slik de selv velger og kan gjøre. Det er ikke noe spesielt ved det og har ikke noe med våre prosjekter å gjøre.

Angående selskapets økonomiske situasjon, forklarer Walnum slik:

– Økonomien er bra. Egenkapitalen er brukt til utredninger for prosjekter, altså helt etter planen. Man kan ikke få inntekter i prosjektet før veien settes i drift.