I skrivende stund har 277.110 nordmenn sett filmen som beskrives som Norges første bilfilm. 3911 av disse er tromsøværinger. Filmen har sterke bånd til Tromsø i form av at to fotografer fra byen har deltatt i produksjonen, Joachim Lyng fra Sweet Films fungerte som produksjonsleder og ikke minst har Kulturnæringsstiftelsen investert 250.000 kroner i filmen.

Beskjeden investering

– Det er jo en relativt beskjeden investering i en film med totalbudsjett på rundt 25 millioner kroner, men vi var heldige som fikk tilbudet og kloke som slo til, sier Bjørn Eirik Olsen, daglig leder i Kulturnæringsstiftelsen.

Les også: "Knallåpning for "Børning"

– Vi har fått mye film for pengene, legger han til og ler.

Selv var han til stede på premièren i Oslo, og er godt fornøyd med resultatet.

– Jeg tror det er en film som blir sett i lang tid fremover. Den treffer et bredt publikum med sitt menneskelige drama, samtidig som at den har masse humor og gode replikker.

Godt besøkt i Tromsø

Programsjef David Moen ved Aurora Kino Fokus mener filmen fremdeles har mye å gå på.

– Den har gått veldig bra her i byen og lå på førsteplass i helga. Jeg anslår at besøkstallet til slutt vil ende rundt 7000 besøkende. Det er veldig bra, sier Moen til iTromsø.

Les også: "Bånn gass i ny film"

Selv om Børning sannsynligvis kommer i mål med inntekter over 25 millioner kroner, mener Olsen at filminvestering er en risikosport

– Kulturnæringsstiftelsen er ikke et spesialisert filmfond, så for oss blir veien til mens vi går, sier Olsen.

Stiftelsens investeringer er stort sett beskjedne, men kan likevel ha stor betydning for den enkelte filmskaper og for filmindustrien i nord.

Strategisk investor

– Hadde vi ikke investert i for eksempel "Glassdukkene" så er det ikke sikkert det hadde blitt noe av den. Vår investering utløste andre investeringer, forklarer Olsen som sier at de ser på seg selv som en ”strategisk investor”.

Les også: "Tromsøfotografer filmer Norges første bilfilm"

Mens "Glassdukkene" ble godt besøkt i Tromsø, hadde den ikke samme gjennomslagskraft i resten av landet.

– I motsetning til Børning så kunne kanskje "Glassdukkene" oppfattes som alt for lokal. Nordnorske filmskapere har kanskje ikke opparbeidet seg nok tillit og anseelse på filmmarkedet, og det vil vi gjerne bidra til, sier Olsen videre.

Risikovillig

Dette engasjementet kommer tydelig fram i støtten til Ole Giævers premièreklare film "Mot naturen" som stiftelsen har investert 600.000 kroner i. Også dette var utløsende for ytterlige støtte, denne gang fra Norsk filminstitutt.

Olsen mener at den nordnorske filmindustrien fremdeles har et stykke igjen før den har bygd seg opp til et nivå hvor den kan ha gjennomslagskraft.

– Her i nord er vi gode på kort- og dokumentarfilmer, noe vi da også støtter, men det er en stor overgang å gå fra kortfilmer til spillefilmer, sier Olsen.

Da er det godt å vite at man har en investor som støtter opp om Nord-Norge med seg på veien.

– Vi er risikovillige, men ønsker resultater for landsdelen, avslutter Olsen.