Ifølge Slettlis samboer, Andreas Sveinsen, har Maskinentreprenør Roald Madsen AS drevet utbedring av veien på vegne av Tromsø kommune siden mai. Som en del av arbeidet har flere seksjoner av asfalt langs veien blitt kuttet og fjernet, noe som har etterlatt skarpe asfaltkanter.

– De har i det minste vært godt markert tidligere. Da jeg kom kjørende i går og skulle ta opp fra Evjenvegen til Tomasjordvegen, var det imidlertid kuttet over hele veien, og det var ikke skiltet eller markert, sier hun.

Slettli forteller at hun stoppet helt opp og kjørte forsiktig fram.

– Likevel slo bilen nedi kanten, og motorblokken og skvettlappen på venstre bakdekk ble skadet, sier hun.

Familien vet ennå ikke hvor dyrt det vil bli å reparere bilen.

Høy kant

Sveinsen forteller at V70 stasjonsvognen familien nå kjører er høyere enn mange andre biler.

– På sedanmodellen måtte jeg jekke den opp for å komme under for å skifte pærene i frontlyktene. På denne stikker jeg bare hodet under. Da kan man jo tenke seg hvor høy kanten må ha vært, sier han.

Da iTromsø klokken 17.00 besøker stedet hvor bilen ble skadet, er hullet i veibanen halvveis fylt med pukkstein, men likevel er kanten på åtte centimeter.

– Og den var mye høyere tidligere i dag. Entreprenørene fyller igjen hullene med stein så godt det lar seg gjøre på ettermiddagen før de drar, forklarer Slettli.

Etterlyser markering

Både Slettli og Sveinsen er klare på at asfaltkanten burde vært mye bedre markert – særlig med høyden det var på den.

– Det er jo klart at vi er takknemlige for arbeidet som gjøres, og veien blir nok utrolig bra når arbeidet er ferdig, men man kan ikke la slike trafikkfeller stå umerket, sier Sveinsen.

Uforståelig

Rune Madsen i Roald Madsen AS forteller at dette må være en misforståelse, da området skal være godt markert. Noe det var da iTromsø besøkte stedet klokken 17.00.

– Det er stort sett kommunale kontrollører på stedet hele dagen, og jeg har vært i kontakt med anleggsleder på stedet, og han opplyser at ingen av skiltene eller trafikksylindrene som står der nå har vært fjernet i løpet av dagen, sier han.

Ifølge Madsen har de strenge skiltprotokoller, og all oppsetting og fjerning av skilt loggføres.

– I området det er snakk om er det både redusert fartsgrense og asfaltkantene er godt merket, legger han til.