- Det er en hån mot kollektivnæringen.

Sjåførtillitsvalgt i Nobina, Lars Gundersen er oppgitt over at Statens vegvesen ikke har klart å flyttet stopplinjene i tunnelåpningen ved Polaria lenger inn i tunnelen.

- Når vi kommer med de 15 meter lange bussene våre, så er de to-tre metrene som Statens vegvesen har flyttet stopplinjen altfor lite. Det er rett og slett et utrolig dårlig forsøk på å tilrettelegge for kollektivtrafikken, sier Lars Gundersen.

Trafikkfarlig

iTromsø skrev i forrige uke om stopplinjene ved tunnelinnslaget ved Polaria som var malt for langt ut i krysset etter reasfaltering.

Yrkessjåførene mente plasseringen av stopplinjene var trafikkfarlige ettersom store kjøretøy som kom kjørende fra nord knapt kom seg inn i tunnelen på grunn av biler som sto for langt ut i krysset.

Ikke mye vits

Statens vegvesen lovet å fikse opp i problemene og flytte stopplinjen lenger inn i tunnelen. Det har de nå gjort, men bare fire-fem meter lenger inn i tunnelåpningen. Heller ikke flybusssjåfør Victor Gundersen er spesielt imponert.

- Nei, det var ikke mye vits. Jeg har kjørt der etter omleggingen og stopplinjen skulle vært flyttet dobbelt så langt bak - minst, sier Gundersen.

Sånn som det er nå, mener Gundersen at situasjonen for store kjøretøy ikke har blitt noe bedre.

- Det er sløsing av ressurser. Den nye merkingen hjelper oss svært lite, sier Gundersen.

Samme sted?

Statens vegvesen la stopplinjene helt ut i krysset ved Polaria også i 2012. Da ble det rettet opp etter en stund.

Når misèren ble gjort på nytt i august i år var man kjapp med å flytte stopplinjen og male over den gamle. Men om man vil male over den nye og lage en tredje stopplinje er for tidlig å si noe om, ifølge Knut Øvervoll.

- Vi har ikke hørt at dette skal være et problem fortsatt. Så vidt jeg vet er de lagt på samme sted som de forrige stripene var - før asfalteringen. Men jeg må ta høyde for at jeg ikke har vært og målt selv, sier Øvervoll.

Detektorer

Han sier at det ikke det ikke er vilkårlig hvor stoppstripen legges.

- Vi har dektektorer i veibanen og hvis stopplinjene kommer for langt inn i tunnelen så vil ikke dektorene registrere biler som står og venter. Da får de heller ikke grønt lys. Men jeg skal få sjekket dette opp, sier Øvervoll til itromso.no i 13.00-tiden.

Tillitsvalgt Gundersen kjøper imidlertid ikke sensor-forklaringen.

- Jeg bestrider det, ja. Jeg har selv prøvd å stoppe lenger inn i tunnelen med både buss og personbil. Jeg har aldri hatt problemer med å få grønt lys, sier Gundersen.

- Jeg har selv vært og sett galskapen i Tromsø med stopplinjene og hvis bussjåførene sier at det fortsatt er uholdbart så støtter vi sjåførene fullt ut, sier Ole Roger Storås - leder i Troms transportarbeiderforening.

FORTSATT DÅRLIG: Victor Gundersen, sjåfør på Flybussen. Foto: Kine Hanssen