Skatteetaten i Nord-Norge har i år kontrollert 166 serveringssteder, frisører, skjønnhetspleiere, bilverksteder og bilpleiebransjen. Her har de sjekket om bedriftene hadde kontroll på personallistene, noe hver fjerde ikke hadde.

Trenger tid

Personallister er en ny ordning der bedriftene må føre lister over alle som jobber der til ethvert tidspunkt. Ordningen ble innført for å bekjempe svart arbeid, noe bransjeorganisasjonene har uttrykt sin støtte for.

– Intensjonen bak innføringen er god. Vi er opptatt av at dette skal gjøres riktig, men er ikke overrasket over at det gjøres noen feil. Bransjen trenger tid og noen trenger nok veiledning på hvordan de skal løse dette. Vi regner med at tallene vil forbedre seg når flere har fått innført gode rutiner, sier Geir Solheim avdelingsdirektør i NHO Reiseliv i Nord-Norge i en pressemelding.

Troms er verst

Av de kontrollerte fylkene var det Troms som kom verst ut i Nord-Norge, med en avviksprosent på 26. I Troms var også tydelig at serverings- og kafébransjen var dårligst på personallister, ettersom det i 41 prosent av bedriftene var funnet avvik. Bilpleie- og verkstedbransjen og frisør- og hudpleiebransjen hadde en avviksprosent på henholdsvis 19 og 5 prosent.

- Vi ser at en del bedrifter sliter med å innrette seg etter regelverket. I hovedsak dreier det seg om mangelfull føring, men vi har også erfart at enkelte ikke fører lister i det hele tatt, sier Tone Marie Myklevoll, underdirektør på kontroll og rettsanvendelse hos Skatt nord.

- Vi regner med at et fortsatt høyt fokus på personallister på sikt vil føre til bedre etterlevelse, konstaterer hun.