Snart inntar SMAK-festivalen gatene, og med en matfestival rett rundt hjørnet har også Mack kommet med nyheter.

– Vi har kommet med tre nye øl til en serie som vi startet tidligere i år. I februar kom vi med IPA og Witbier, og nå utvider vi serien med Weissbier, Porter og Brown Ale. En del av lanseringen vil skje på SMAK-festivalen, forteller Kristin Ballovarre i Mack.

Lanseringen har i grunn ingen sammenheng med festivalen, men SMAK-festivalen og øl går godt sammen.

– Perfekt

– Det passer perfekt. De har et fokus på øl og mat, og denne serien er helt klart egnet til mat, sier Ballovarre.

En matfestival mener hun er den perfekte plass å lansere ny øl. Med både ølinteresserte, og kanskje de som ikke er så ølinteresserte vil de nå fram til ”alle”.

– Vår bryggerimester har også anbefalt øl til rettene på festivalen. Vi håper at folk smaker, og at det faller i smak, forteller Ballovarre.

Klare

Petter Markussen, styreleder for SMAK-festivalen håper på enda bedre besøk enn de fikk i fjor, selv om det kan være vanskelig å overgå.

– Festivalen blir mye større. Noe av det som er nytt i år vil være Gastropuben. Der vil det serveres øl og lettere mat. Det håper vi at vi vil fenge med, sier Markussen.

Og det er på denne puben at blant annet den nye ølen til Mack vil serveres, sammen med ekte pubmat.

Nordnorsk

Et kriterium for hele festivalen er at det skal være nordnorske råvarer.

– Ikke alle er klare over det matfatet vi bor i her i nord. Vi har verdens beste råvarer, og det misunner nok resten av verden oss for, sier styrelederen.

Vil inspirere

Bakteppet til festivalen har siden dens oppstart å inspirere unge til å interessere seg for matyrket.

– Det er dalende søkertall på matyrkene. Vi vil sette fokus på at dette er gode fag. Yrkesfag er framtida, sier Petter Markussen.

Han tror at festivalen absolutt er en god måte å inspirere på.

– Vi trenger at unge interesserer seg for matyrket. Hvem skal lage mat for oss når vi blir gamle, spør Markussen.

smaksøl: Kristin Ballovarre i Mack mener SMAK-festivalen passer perfekt for å lansere de nye ølene til bryggeriet. Foto: Privat