Anders Elde og Christian Sæther Riksheim fant fram til suksessoppskriften etter å ha brygget på hemsen i garasjen på Kvaløya i to og et halvt år. Nå satser disse Tromsø-gutta for fullt, og på slutten av året skal de levere 200 liter øl i uka til den nye pizzarestauranten Casa Inferno.

– Det blir utrolig deilig å komme seg ut av garasjen etter å ha stått omtrent med hodet gjennom taket i to og et halvt år, sier Elde og ler godt.

Bryggeri 13 blir det første mikrobryggeriet som starter opp i Tromsø bortsett fra Macks mikroavdeling. I motsetning til mange andre mikrobryggerier rundt om i landet, har Elde og Riksheim bestemt seg for å vinne hjertet til Tromsø-folket.

– Det finnes mange litt sære bryggere som bare ønsker å brygge det mørkeste og sterkeste ølet som de får til å brygge. Vår målsetting har i stedet hele tiden vært å brygge et øl som alle kan like og nyte.

Lett avtale

Restaurantavtalen blir imidlertid ingen sovepute for de to ølentusiastene. Målsettingen er enkel: Bryggevirksomheten skal gjøres om fra hobby til levebrød.

– Vi synes det er utrolig artig å brygge øl. Det er noe av det artigste vi vet. I tillegg så er det jo noe med det å bygge og drive sin egen butikk. Det er noe vi brenner for, sier Elde entusiastisk.

Initiativtakerne til Casa Inferno var ikke i tvil da Elde dukket opp med ei kasse øl han hadde hatt ”liggende i bilen”. De tente umiddelbart på konseptet til Tromsøgründerne.

– Jeg dro bare innom med noen smaksprøver for å høre om de kunne tenke seg å selge ølet vårt i restauranten. To dager senere ringte de og sa de var veldig interesserte, og så mye vanskeligere enn det, var det ikke, hevder Elde.

Satser for fullt

For tiden leier de et midlertidig lokale hos Asko Nord. Allerede har de bestilt bryggeriutstyret som skal gjøre det mulig å produsere det nødvendige produktvolumet som kreves for å være eksklusiv fatøl-leverandør til en pizzarestaurant.

– Vi må investere en del penger for å øke produksjonen. Det var derfor utrolig viktig å få en slik avtale på plass på forhånd. Tilbakemeldingene fra folk har vært utrolig bra, og jeg er helt sikker på at dette er noe som kommer til å selge godt.

Satser STORT: Christian Sæther Riksheim sier de skal bruke disse kjelene til å oppdage nye ølvarianter når de oppskalerer driften. Foto: Ronald Johansen