– Saken er meldt opp på sakslista av rektor når universitetsstyret møtes 25. september. Da skal styret ta stilling til om vi skal gå videre med dette, forklarer avdelingsdirektør for ledelse og stab ved UiTs avdeling for bygg og eiendom, Erland Loso.

Dersom styret bestemmer seg for å godkjenne forslaget, betyr det at de rundt 1.500 parkeringsplassene som er tilgjengelig for studenter og ansatte, ikke lenger vil være gratis. Dermed må de som ønsker å kjøre bil til UiT betale parkeringsavgift.

– Vi ønsker å være et grønt universitet og da er innføring av parkeringsavgift bare ett av tiltakene for å redusere bilkjøringen.

Nødvendig grep

Ifølge Loso har ikke denne nyheten blitt like godt mottatt av alle.

– Selv om de kanskje ikke ønsker det, skjønner de aller fleste at dette er noe som må komme. Dette har blant annet sammenheng med at vi i høst har flyttet flere og flere folk til campus, studenter som tidligere holdt til andre steder i byen. Dermed er det fort mellom 15.000 og 20.000 mennesker innom universitetet hver dag, forklarer han.

Med så mange studenter og ansatte er dermed ikke dagens parkeringsordning spesielt hensiktsmessig.

– Kommer du kjørende til UiT klokken 08.30 eller senere, har du problemer med å finne en ledig parkeringsplass. Vi ønsker derfor å legge til rette for at det skal bli lettere å komme seg til universitetet på andre måter, påpeker avdelingsdirektøren.

Går til andre formål

Han kan fortelle at UiT blant annet har planer om å ruste opp campus med sykkelskur og muligens et servicepunkt for sykler.

– Ideen er at de pengene som parkeringsavgiftene vil generere, skal brukes på andre formål ved universitetet, forklarer Loso.

Dersom styret skulle gå inn for en løsning med avgiftsbelagt parkering, vil det likevel gå noe tid før ordningen kan settes ut i praksis.

– Det mest sannsynlige er at ordningen vil kunne tre i kraft til neste sommer, anslår Loso.

NØDVENDIG ENDRING: Erland Loso, bygg- og eiendomsdirektør ved UiT mener en omlegging av parkeringssystemet på universitetet er uunngåelig. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen