I tillegg er det flere innsigelser og usikkerheter knyttet til trasèen. Det forteller ferske tall fra Statens vegvesen.

Det har gjennom flere år vært konflikter og usikkerhet knyttet til valg av trasè for ny E8 i Ramfjord. Statens vegvesen har nå lagt fram helt ferske tall, hvor de sammenligner kostnader og samfunnsnytte ved østre og vestre trasè.

- Vi laget en slik kostnadsberegning i 2007 også. De tallene var ikke veldig brukbare lenger og trengte en revidering. Vi har nå laget en ny oversikt hvor vi har oppdatert tallene, sier leder av prosjektavdelinga, Stein Johansen til iTromsø.

Tallenes tale er klar; den vestre trasèen er billigst og har størst samfunnsøkonomisk nytte.

- Det var ikke et like klart skille i 2007. Årsaken er at det har kommet strengere krav til rassikring og det gir en høyere kostnad på den østre trasèen, opplyser Johansen.

Mandag skal kostnadsberegningene leveres til kommunen.

Stor usikkerhet

I tillegg er det stor usikkerhet rundt hvordan østre trasè vil påvirke Eiscat. Det kan fort gi store utgifter.

- Vi har bedt kommunen om å ordne et møte med Eiscat og Universitetet. Eiscat er svært sensitiv for lys og vi må ta en runde for å avklare om det går an å skjerme lyset fra dem eller ikke, sier Johansen.

Kostnadsberegningen viser at østre trasè er dyrere og har vesentlig lavere samfunnsnytte enn vestre trasè. Østre trasè gir dessuten negativ nytte for transportbrukerne og går i tillegg gjennom flere konfliktområder som også gir et usikkert kostnadsbilde. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Statens vegvesen har regnet på seks alternativer. Dagens vei, vestre, østre med rasoverbygg og kort løsning, østre med tunnel og kort løsning, østre med tunnel og lang løsning og østre med rasoverbygg og lang løsning.

Slik er kostnadsberegningene:

Dagens vei: 0 kroner

Vestre: 1.400 millioner kroner

Østre med rasoverbygg og kort løsning: 1.750 millioner kroner

Østre med tunnel og kort løsning: 1.580 millioner kroner

Østre med tunnel og lang løsning: 1.470 millioner kroner

Østre med rasoverbygg og lang løsning: 1.640 millioner kroner

Usikkerheter

For østre trase er det en del usikkerheter som ikke er tatt inn i kostnadene. Disse er:

  • Omfanget av avbøtende tiltak er uavklart. Det kan komme krav ut over å endre veilinja.

  • Eventuelle tiltak for å unngå skader på vannforsyning er ikke tatt med.

  • Det er høyst usikkert om det er mulig å skjerme forskningsanlegget til Eiscat for lys. Hvis dette ikke er mulig må forskningsaktiviteten kanskje flyttes.