Mandag gikk Mack over til grossistdistribusjon – som betyr at flere av produktene nå også vil være tilgjengelig i Sør-Norge.– Vi er superglade for å kunne komme oss ut så hele Norge får smake på skikkelig nordnorsk stolthet, sier bryggeridirektør Roger Karlsen.

På plass i butikk

Mack har avtale med de fleste store kjedene og flere produkter er allerede på plass i butikkhyllene.– Vi begynte så vidt forrige uke, men varene begynner å komme inn for fullt denne uka. Denne lanseringen er en konsekvens av en langsiktig plan med både ny fabrikk og ny emballasje hos oss, som nå muliggjør at vi kan gå nasjonalt. Karlsen håper med dette å vekke til live utflyttede tromsøværinger.– Vi kommer til å være veldig godt distribuert fra Trondheim til Oslo, og ellers vil våre produkter også være å finne i de større butikkene, sier Karlsen.

Positiv respons

Bryggeridirektøren sier de allerede har fått mange tilbakemeldinger etter å ha lansert nasjonalt.– Jeg har fått flere meldinger fra kompiser som sier de har drukket Mack-øl i Oslo i helga. Vi møtes også med positivisme og god respons fra butikkenes side, så det er jo veldig hyggelig.

Ren nordlending-fest

Han bedyrer at de tross den store satsingen likevel ikke skal glemme av Nord-Norge.– For Mack er Nord-Norge hjemmemarkedet og slik vil det alltid være. Vi skal være best i Nord-Norge og nylanseringen handler om å utnytte mulighetene vi nå har. Vi skal ikke miste fokus i Nord-Norge, selv om vi også er tilgjengelige i sør.Mack planlegger flere gimmicker for å skape blest om lanseringen.– Vi tenker å lage en fest i Oslo hvor vi bare inviterer nordlendinger. Slik får vi vist oss fram og så får de noe å kose seg med når hjemlengselen kommer som verst.

EVENTYRØL: Isbjørn er blitt Macks største produkt i dagligvarehandelen. Nå regner markedssjef Cathrine Giæver med at salget blir enda høyere etter at Isbjørn er kåret til årets sommerøl. Her ved lanseringen av Isbjørn sammen med Roger Karlsen. Foto: CHRISTER PEDERSEN