De vant kanskje ikke hovedkonkurransen, men prisen for mest underholdende presentasjon var de likevel svært fornøyde med. Konseptet heter Bitz, og ambisjonene til gründerne er ikke snauere enn at de skal redde verden.

– Lekene skal lages av miljøvennlige materialer, og ideen er å lage figurer av superhelter som kjemper for miljøet mot onde oljeskurker. Tanken er at dette skal være med på å gjøre barn mer miljøbevisste fra tidlig alder, sier mannen bak ideen, John Emil Richardsen.

Ekstra motivasjon

Gruppen som vant prisen for beste totalpakke var folkene bak Earn It. Deres idé går ut på å lage en applikasjon som skal hjelpe folk å nå de målene de setter seg. Ved å koble mål mot belønning, skal man lettere kunne motivere seg selv til å oppnå sine målsettinger.

– Det har vært helt fantastisk å være med på dette. Bare det å oppleve å komme hit, og møte så mange fine mennesker som virkelig ønsker å jobbe videre med ideen din – det er helt utrolig, sier idékvinnen Henriette Myrlund.

Gründerånd

Formålet med 50 hour startup er nemlig å samle sammen gründerspirer med kompetanse fra forskjellige fagområder for å gjøre det lettere å sette gode ideer til livs.

På forhånd ble de som kom med de beste ideene stemt fram av et dommerpanel. Deretter fikk de muligheten til å sette sammen ei gruppe mennesker fra forskjellige fagfelt, og sammen videreutviklet de konseptene fra idéfasen.

– Dette har vært utrolig morsomt og lærerikt. Man får muligheten til å møte mennesker med forskjellige erfaringer og kompetanseområder, samtidig som man får tatt ideen sin til det neste nivået, sier Richardsen.

Har troen

Selv om drømmen er å lage et globalt leketøysfenomen, er de alle enige om at veien fram er lang.

– Teknologien som kreves for å lage hundre prosent resirkulerbare leker er ennå et stykke unna. Men den er på vei, og blant andre Coca-Cola jobber med en løsning på dette, hevder Richardsen.

Én ting er i hvert fall sikkert – de fem Bitz-gründerne har virkelig funnet tonen.

– Vi fem kommer helt sikkert til å jobbe med dette videre, og målet er å være det første leketøysfirmaet som går virale, avslutter han.