– Situasjonen i dag er slik at stadig flere overlever brystkreft, men om lag en av fire kvinner som lever med brystkreft skal også dø av sykdommen. De har brystkreft med spredning til andre organer. I år retter vi oppmerksomheten spesielt mot dem som har fått beskjed om at de ikke kan bli friske, sier Randi Børresen, Distriktssjef, Kreftforeningen.

Rosa Sløyfe-aksjonen i oktober arrangeres for 16. gang i Norge. Siden oppstarten i 1999 har aksjonen samlet inn over 110 millioner kroner til Brystkreftforeningen. Misjonen i år er å spre kunnskap og informasjon om uhelbredelig brystkreft. Selv om tre av fire brystkreftopererte forblir symptomfrie etter behandling, vil nesten hver fjerde brystkreftopererte oppleve at kreften kommer tilbake i andre organer, dette opplyser Rosa Sløyfe-aksjonen i en pressemelding til iTromsø.

Trenger mer forskning

Selv om uhelbredelig brystkreft ikke kan kureres, finnes det likevel god behandling. I disse tilfellene dreier det seg om livsforlengende behandling, samt lindring av symptomer. Dagens behandling gjør det mulig å leve med uhelbredelig brystkreft i mange år. Likevel trengs det mer forskning for ytterligere skreddersydd behandling, opplyses det i pressemeldingen.

– Heldigvis går forskningen fremover, noe som fører til at flere lever lenger med uhelbredelig brystkreft. Det finnes i dag langt flere og bedre medisiner enn tidligere å velge mellom, noe som gjør dagens behandling mer målrettet og med færre bivirkninger for den enkelte pasient. Det er viktig å skape god livskvalitet for dem som skal leve med kreft resten av sitt liv, sier Børresen.

Variert markering

I Tromsø vil aksjonen markeres på forskjellige måter.

– Det settes opp en rosa informasjonsstand i sentrum. På standen vil det være medlemmer av Brystkreftforeningen som kan utveksle erfaringer og kunnskap om brystkreft. På lørdag vil det også være et event på Clarion Hotel The Edge. Der det vil være fashionshow, stand up og live musikk, forteller kommunikasjonsrådgiver i Kreftforeningen, Daggi Steffensen-Helling.

Populære

Mester Grønn er blant Rosa Sløyfe-aksjonens hovedsponsorer og bare i fjor donerte de imponerende 1.7 millioner kroner til saken.

– I år satser vi i Mester Grønn stort på å promotere aksjonen. Vi har Mona Grudt med på laget, og hun har designet to nye buketter for oss i anledning Rosa Sløyfe måneden.

For hver av bukettene vi selger går 30 kroner til aksjonen. Det samme gjelder vår nye blomster-pin, sier Yvonne Therese Ålagen, talsperson for Mester Grønns kampanje.

Blomstene har tidligere år vist seg svært populære.

FORSKNING: Randi Børresen forteller at flere lever lenger med uhelbredelig brystkreft, men at mer forskning ennå trengs. Foto: Lars Åke Andersen Foto: Lars Åke Andersen