– Vi må våge å ta ukonvensjonelle grep for å utvikle oss og tilpasse oss den nye mediebransjen, forklarer redaktør Jonny Hansen.

Han er forberedt på tilbakemeldinger på omslaget på dagens papiravis, hvor den tradisjonelle førstesiden er å finne på side tre. Avisutgaven er fulldistribuert gratis til byens innbyggere.

– Det blir nok noe oppstyr når vi velger å gjøre noe annerledes. Jeg er spent på reaksjonene og er klar over at vi er utsatt for kritikk, men jeg mener ikke det er noe problem å gjøre førstesiden i papiravisen til en annonse.

Viktig

Redaktøren understreker at annonser i papiravisen ikke bare er en inntektskilde.

– Annonser har alltid vært en viktig del av papiravisen, ikke minst fordi de også gir en god miks av stofftilbud til leserne.

Hansen forventer at det først og fremst er mediebransjen som vil reagere på valget, ikke leserne.

Utelukker ikke flere

– Valget er gjort ut fra at avisbransjen er under sterkt økonomisk press, men også fordi annonser er godt stoff. Det kan virke som et dramatisk virkemiddel, men vi velger nå å prøve ut denne typen annonse.

– Vil papiravisen få flere rene annonseforsider?

– Vi har ingen planer om det, men jeg utelukker det ikke. Ingen kan si noe på sikt om fremtiden slik mediebransjen er i dag, avslutter Hansen.

Redaktør Jonny Hansen Foto: Knut Jenssen