Siden starten av 2000-tallet har brettsport-butikken 50–50 holdt til i Tromsø sentrum. På mandag startet imidlertid butikken opphørssalg og daglig leder Petter Bjørntvedt anslår at butikken vil være lagt ned en gang utpå nyåret.

– Det er utrolig trist og vemodig at 50–50 nå forsvinner fra Tromsø. Markedet i regionen er rett og slett for lite til at vi tjener nok penger, og da jeg i tillegg fikk et nytt jobbtilbud betød det kroken på døra for 50-50, forteller Bjørntvedt.

Brettmiljøet vil lide

Bjørntvedt mener at Tromsø-regionen, som både har skatehall og alpinbakke, burde ha behov for en butikk av 50-50s slag. Nå når butikken snart legger ned, blir Tromsøs brettkjørere tvunget til å handle på nett.

– Det er egentlig et fint, lite miljø for brettsport i Tromsø-regionen. Flere har til og med stilt opp i butikken her for å holde den gående i enkelte, travle perioder uten å kreve en krone for jobben. Nå mister miljøet både ekspertise, utstyrsutvalg og et lokaltilbud når butikken dessverre må legge ned, sier Bjørntvedt vemodig.

Bjørntvedt er selv leder i både Tromsø skateklubb og Tromsø brettklubb og har fått mange tilbakemeldinger fra miljøet om at skuffelsen over butikkens nedleggelse er stor.

Han minner likevel om at butikken enda skal holde åpent noen måneder til.

– Kundene har fremdeles mulighet til å gjøre flere gode kupp på både klær og utstyr på opphørssalget vårt som vi kjører fram til stenging en gang i januar. Så det er enda ting å glede seg over selv når det nærmer seg slutten, ler Bjørntvedt.

Vil ikke skylde på sentrumsdød

50–50 har hatt sitt nåværende lokale i Storgata i Tromsø sentrum siden 2006. Bjørntvedt sier at han har merket at kundene er blitt færre siden åpningen av Jekta storsenter på Langnes, men han vil likevel ikke legge skylda for nedleggelsen over på kjøpesenteret.

– Det burde i grunn være plass til både oss som nisjebutikk og store kjøpesentre i samme by. Likevel har ikke nok kunder funnet veien til oss, sier Bjørntvedt.

Direktør i Næringsforeningen i Tromsø, Nils Kristian Sørheim Nilsen, kan bekrefte at enkeltbedrifters nedleggelser i sentrum ikke skyldes ”sentrumsdød”.

– Ryktene om et utdøende sentrum er nok sterkt overdrevet. Når en sentrumsbutikk legges ned, snakkes det raskt om sentrumsdød, men tilbakemeldingene og tallene som vi sitter på at sentrum tvert imot går ganske bra for tiden. Gamle butikker som legger ned og nye butikker som åpner opp vil det alltid være, både i sentrum og på kjøpesentrene, det er bare en del av markedsdynamikken, forklarer Sørheim Nilsen.