Under første skiftesamling opplyste bobestyrer, advokat Dagfinn Strønstad, at ledelsen allerede i 2012 burde ha begjært oppbud. I stedet avventet de til kemneren gikk til skifteretten og slo selskapet konkurs. Det skjedde for en måned siden.

Straffansvar

– Revisor har i en årrekke påpekt den svake økonomien i selskapet og understreket at aksjekapitalen var tapt. Det burde ha fått styret – med eksleder Roger Fagerheim i spissen – til å iverksette nødvendige tiltak.

– I dag sitter kreditorene igjen med et samlet krav på nesten 26 millioner kroner. I den forbindelse må jeg vurdere om det er aktuelt å stille styret strafferettslig ansvarlig, sier Strønstad.

Det var et skattekrav fra kemneren på 524.000 kroner som til slutt veltet Nilsen Bil AS. Av øvrige kreditorer er DNB som har 13,7 millioner kroner til gode, mens et 80-tall andre har fremsatt krav på nesten 12 millioner kroner. Blant disse er gårdeier i Ærfuglveien, Tromsø Skotøimagasin AS.

Les også: "Bråbrems i bilmarkedet"

RSA styrte

– Etter en måneds granskning, ser det ikke ut til å være dekning for noe – bortsett fra lønnskravene, understreker bobestyreren.

Ifølge daglig leder, Bjørn-Are Hildonen, er det Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap (RSA) som har styrt butikken det siste året.

– Importøren har vurdert hvordan den videre driften skulle foregå. Vi har vært prisgitt deres avgjørelser, sier Hildonen.

Etter konkursen har RSA fortsatt driften og har beholdt flesteparten av de ansatte.

Les også: "Diesel-salget på hell"

Eierne

Nilsen Bil AS var eid av RSA (34,19 prosent), Bjørn Hildonen (27,35 prosent), Bjørn-Are Hildonen (26,5 prosent) og Thomas Hildonen (11,98 prosent). Selskapet forhandlet Suzuki, Fiat, Jeep og Isuzu – person- og varebiler.

Ifølge bobestyrerens foreløpige rapport, var egenkapitalen negativ med vel ni millioner kroner ved konkursåpning.

Dårlig salg

Dagfinn Strønstad opplyste skifteretten om at dårlig bilsalg var en medvirkende årsak til konkursen.

– Ledelsen har opplyst at deres bilmerker ikke var populære nok – blant annet på grunn av manglende modernisering.

– Videre ga flyttingen til nye lokaler økte leiekostnader. Oppstarten ble også mer kostnadskrevende enn forventet, sier bobestyreren.