I forrige uke avdekket journalist Jan Gunnar Furuly i Aftenposten sjokkerende funn på det Nordlys-eide virale nettstedet buzzit.no. Funnene baserer seg på omfattende plagiat og grove brudd på presseetikken.

Stjeler og kopierer

- Flere av de mest leste og delte sakene til nettstedet er helt tydelig direkte kopiert på grovest mulig vis, og oversatt fra engelsk til norsk. I flere av sakene er det grove brudd på opphavsretten. En av sakene som rystet mest og skapte flest reaksjoner var et tilfelle der en Buzzit-journalist lagde en sak med tittelen ”Disse småbarnsforeldrene er mer sliten enn deg-helt sikkert”. Vedkommende hadde gått inn og hentet bilder fra tilfeldige instagram-brukere, der privatpersoner har avbildet seg selv i hverdagslige situasjoner med egne barn. Saken var publisert uten kildehenvisninger eller tillatelse fra de på bildene, sier Furuly.

Anklagene mot nyhetsdistributøren er mange og alvorlige, og sjefredaktør i Nordlys Anders Opdahl legger seg helt flat hva beskyldningene angår.

-Jeg tar fullt ansvar for det som er skjedd. Ideen og opplegget rundt Buzzit er bra, og det er et initiativ vi er stolte av. Problemet her ligger i at det gikk for fort til markedet. Vi skulle ha tilegnet oss mer kunnskap rundt mediet først, sier han.

- Likevel er det viktig å poengtere at Nordlys satser på kvalitet i sine nyhetsartikler. Buzzit er bare en sideoperasjon til en redaksjon som ellers verdsetter og distribuerer vesentlig journalistikk, sier Opdahl.

Har slettet 38 artikler

Redaksjonen har de siste dagene gjort hva de kan for å redusere skadeomfanget.

- Så langt har vi gått gjennom 1.100 artikler, hvor av vi har slettet 38 og redigert på om lag 30 av dem. Dette er gjort fordi vi selv bedømmer siteringen til å være overdrevet eller opphavsretten til å være brutt, forteller Opdahl.

I tillegg til de to øvrige er også Sven Egil Omdal, journalist i Stavanger Aftenblad, delaktig i debatten om hvor mediehusene burde rette oppmerksomheten i et samfunn der viktig journalistikk blir mindre interessant for lesere, som foretrekker å la seg underholde av søvnige kattepuser og sjarmerende småbarn.

-Buzzit er for meg et symptom på at det stadig blir flere av folka oppe i næringskjeden som skal leve av hverandre. I tradisjonelle økonomiske debatter er det noe som heter at kan ikke kan leve av å kopiere av andre, det må alltid ligge noe egenprodusert i bunnen. Medieøkonomien er i dag dessverre slik at flere og flere prøver å leve av å relansere det andre har gjort, og i verste fall skape seg en business på andre sitt arbeid, slik som i Buzzits tilfelle. Dette er dessverre utbredt internasjonalt, sier Omdal.

Et sykdomstegn

Det Omdal og Furuly omtaler som useriøs journalistikk, mener Opdahl er den retningen flere vil bli nødt til å gå i en mediehverdag som baseres mer og mer på antall klikk og delinger. Han understreker at han ser på det som et sykdomstegn for karakteren til yrket hans, men at man blir nødt til å prøve å holde følge med utviklingen om man liker det eller ikke.

- Utviklingen som skjer i media gjør hver leser mindre verdt, noe som gjør at man blir nødt til å engasjere flere, og dekke større regioner. Derfor er denne typen journalistikk nødvendig. Det betyr likevel ikke at Nordlys vil prioritere dette foran tyngre journalistikk som også heldigvis fenger mange, sier han.

-Dette er en tid for å tenke nytt, og tørre å ta noen skritt i utradisjonelle retninger for at flere skal la seg interessere, sier Opdahl.