Frode Høybakk Lien og Morten Haugli er – sammen med tredjemann Odd-Rune Devold – kanskje de største mustasje-entusiastene i Tromsø. For tredje år på rad går de inn for å gjøre årets Movember-aksjon til noe helt spesielt i Tromsø.

Hvert år er målet å gjøre det bedre – og samle inn mer penger – enn året før. 2014 er intet unntak og allerede i april var mustasje-entusiastene i gang med å planlegge årets aksjon, som åpner på facebooksiden ”Movemberauksjonen Tromsø” ved månedsskiftet.

– Som tidligere er det auksjon som står i fokus, og i år har vi fått helt syke ting og opplevelser å auksjonere bort, forteller Høybakk Lien.

De to startet arbeidet tidligere i år enn i fjor, og håper de får betalt for det ved månedsskiftet.

– I fjor startet vi litt i siste liten, og vi hentet inn ting helt ut i november. I år håper vi å være ferdige med sponsorarbeidet til november, slik at vi bare trenger å fokusere på å administrere auksjonen når november står for dør, sier Haugli.

– I år har vi også utvidet konseptet, og derfor har vi fått behov for et større mannskap. Derfor har vi fått inn Odd-Rune Devold som samarbeidsparnet, og det er vi veldig fornøyd med, sier Haugli.

Konkurrerer

Terskelen for å være med å bidra til auksjonen blir ifølge de to lavere for hvert år som går. Samtidig er de ulike bransjene opptatte av å ikke være sponsoren som gir minst.

– Det er enn liten vennskapelig kniving ute og går, ja. Da vi kontaktet The Edge spurte de om hva andre hadde donert. Da jeg fortalte at Grand hotell Nordic ga en weekend på juniorsuite i fjor, var de med en gang på pletten for å toppe det. Dermed kan vi sette presidentsuiten på auksjonslista i år, sier Haugli.

Hotelldirektør Øyvind Alapnes innrømmer at han er opptatt av å toppe de andre hotellene i byen.

– Det er jo det vi prøver på, og jeg liker å tro at vi har klart det, sier han og ler.

Alapnes oppfordrer likevel de andre i bransjen til å forsøke å overgå dem.

– Når det gjelder Movember er det bare bra at bedrifter overgår hverandre.

I år fokuserer The Edge på Rosa sløyfe-aksjonen i stor stil, og Alapnes sier at Movember vil bli enda mer synlig på hotellet neste år.

– Vi har jobbet et år med Rosa sløyfe-aksjonen og for å få på plass en storfest i den anledning. Vi er opptatt av å bry oss om samfunnet utenfor hotellet, og kreftforeningen er den organisasjonen vi bruker flest ressurser på utenfor hotellveggene, sier Alapnes.

– Neste år står Movember for tur. Da skal vi markere måneden med mer enn presidentsuiten, lover hotelldirektøren.

SE BARTEBILDENE FRA 2013 HER!

Hardt arbeid

Haugli og Høybakk Lien belønnes selv med lite annet enn hjertepoeng for jobben de gjør.

– Det går enormt mye tid med til å jobbe med Movember. Nå i innspurtsfasen virker det som vi har 30 timer i døgnet, sier Haugli.

– Ja, det blir som to fulltidsjobber. I tillegg til kone, barn, fotballtreninger og andre forpliktelser, føyer Høybakk Lien til.

Ingen av dem er likevel i tvil om at arbeidet er verdt det.

– Det betaler seg i en hel masse hjertepoeng. Det føles godt å kunne bidra med noe, og sjansen for at enten jeg, Morten eller noen som står oss nært blir rammet av testikkel- eller prostatakreft er stor. Man tenker så mye på seg selv i livet at det er fint å kunne bidra til at sykdommen forskes på, og å være med å skape oppmerksomhet rundt dette, sier Høybakk Lien.

– Sykdommen rammer 4.000 menn i Norge hvert år, og det er faktisk den mest utbredte sykdommen blant menn her til lands. Årsaken er at menn går for lenge med symptomer uten å sjekke seg hos legen, og målet med Movember er blant annet å skape oppmerksomhet rundt sykdommen. Mannfolk: Kom dere til legesjekk, oppfordrer Haugli.

Storkonsert

Nytt av året er en planlagt veldedighetskonsert på Driv 29. november. Høybakk Lien og Haugli holder foreløpig kortene tett til brystet.

– Foreløpig har vi booket syv band, og har to til på vei, sier Haugli.

Alle bandene som skal opptre har en lokal forankring, og alle inntekter går uavkortet til Movember-saken.

– Det blir rimelig inngang og en solid fest, lover Haugli.

– Vi håper vi skal finne et skikkelig svært trekkplaster i tillegg til bandene vi har fra før av, men til neste år har vi lært at vi var lovlig sent ute med å prøve å hente inn band. Når det er sagt er vi veldig fornøyd med den line-upen vi har per nå, sier Høybakk Lien, som ikke vil ut med de aktuelle bandene ennå.

– Verdifulle ildsjeler

Endre Aaberg Johansen, kampanjekoordinator i Movember Norge, hyller Haugli og Høybakk Lien for deres arbeid.

– Disse to er godt over gjennomsnittet engasjert, og det er helt fantastisk for saken. Jeg håper andre tromsøværinger lar seg smitte av engasjementet og hiver seg med å gror bart, sier Johansen.

– Movember ble startet av folk som Frode og Morten, de har en idé og står på for å gjøre noe ut av det, sier han.

Norge er jevnt over godt representert i sine donasjoner til organisasjonen, og bare i fjor ble det donert 7,5 millioner kroner fra giverglade nordmenn til forskning på testikkel- og prostatakreft.

– Vi ser at det gjøres mye i storbyene Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø, og Tromsø skiller seg ut i Nord-Norge. Samtidig er det viktig å peke på at det er mye engasjement i hele landet, også fra små tettsteder og mindre byer, sier Johansen.

Kampanjekoordinatoren håper de to ildsjelenes engasjement vises når oversikten over antall registrerte barter kommer i slutten av november.

– Vi håper det blir rekordmange registrerte barter fra Tromsø!

Går sakte

Selv om november kanskje troner øverst på lista over favorittmåneder for Haugli og Høybakk Lien er ikke hele måneden like staselig når den ligger på overleppa.

– De to første ukene kan være litt kjipe da man prøver å mane fram barteveksten, men alle starter jo på samme nivå. Selv har jeg ikke fått de beste overleppe-genene, men det er jo samtidig veldig artig å se på, sier Haugli.