Det er nesten 200 registrerte elbiler i Tromsø hvor interessen viser en klar økning de siste årene. Nå etterlyser næringslivet flere ladestasjoner.

– Generelt er det stor interesse for elbiler i Troms. Dessverre er det for få ladestasjoner i nord, noe som gjør at elbil-kjøp ofte blir gjort som en nummer to-bil, sier Stian Jørgensen som er salgssjef for BMW i Tromsø.

– Folk skal ofte på fjellet og til hytta hvor man må kjøre langt. Da blir ofte spørsmålet om man kommer seg fram eller ikke. Da velger man ofte en vanlig bil og kjøper elbil som nummer to-bil og kjører med den i byen.

Lovde 100 stasjoner

Niclas Ole Brannfjell jobber for firmaet iTet som har tre elbiler som firmabiler. Selv kjører han en Tesla og han har merket utfordringene med å kjøre lange distanser i nord.

– Her på iTet har vi ladestasjoner i parkeringshuset, så jeg får ladet der hver dag, men vi har også en hybridbil for lengre turer. Noen ganger må man kjøre langt og da er det helt nødvendig, sier Brannfjell som er skuffet over Tromsø kommune som ikke har holdt det de lovde for fem år siden.

For i 2009 vedtok nemlig kommunen å etablere 100 ladestasjoner i Tromsø. Etableringen hadde fire års frist, men i 2014 finnes det bare en og en halv stasjon som er i klasse 2, som er EU-standard.

– De er på Jekta. Den ene fungerer fint, men den andre er ikke ferdigmontert, sier Brannfjell som var en av de første som var borte å testet stasjonen.

– Kommunen lovde riktignok ladestasjoner av klasse 1, men de klarte ikke det en gang. Jeg krever absolutt ikke 100 ladestasjoner, men om de kunne klart 10 stykker hadde det vært et kjempeløft. I dag finnes det til sammen to. Det er en i Fjellet P-hus og en på Seminaret. Jeg syns de bør ta litt ansvar og gjøre det litt mer forutsigbart for elbil-førere.

Starter lokallag

Og med dette inviterer Brannfjell til folkemøte for elbil-interesserte i Troms hvor målet er å starte et lokallag for Norsk elbilforening.

– Lørdag har vi et oppstartsmøte på iTets lokaler hvor hvem som helst kan komme. Er du interessert, nysgjerrig eller bare eier av elbil. Møt opp på Kræmer klokken 14. Her blir det ingen nasjonale diskusjoner, men bare lokale saker.

Politisk rådgiver for byutvikling, Tom Erik Forså, hyller tiltaket om lokallag i Tromsø, men kan ikke love noen stasjoner med det første.

– Det er kjempebra at næringslivet går foran og ser verdien av elbiler. Jeg er veldig usikker på om vi får til noe nå, men vi tar med innspillene når vi nå utvikler en hovedplan for klima, energi og miljø, sier Forså som legger til at det er synd at det ikke finnes en infrastruktur tilrettelagt for elbiler i Tromsø.

Har flest biler i landet

Malangen er kommunen i Norge som har høyest antall elbiler per innbygger utenfor Oslo-området. Dette mener Niclas er enda en grunn til å etablere flere ladestasjoner.

– Da kan man kjøre inn til byen, koble på en ladestasjon og vite med trygghet at man kommer seg hjem fra storhandelen i byen. Alle vil være tjent med det og jeg opplever at terskelen for å kjøpe seg elbil er høy på grunn av at det er få lademuligheter, sier Brannfjell som understreker at under de verste forholdene og med bilene som har dårligst kapasitet kan man kjøre opp til 10 mil uten å lade.

– Så det er ingen problem for folk som bor i Tromsø by, men skal du lengre turer må det opp flere stasjoner rundt omkring.