EIDKJOSEN: I forrige kuttrunde mistet de busstilbudet i helgene. Nå henger kveldsrutene i en tynn tråd. Kuttes det slik Troms Fylkestrafikk har skissert, vil folk i Ersfjordbotn bli uten kollektivtilbud etter klokken 18.00 alle hverdager.

Les også: Massive kutt i samferdsel.

– I dag går det tre-fire busser morgen og ettermiddag. I tillegg går det tre busser innover, og fire utover til byen på kveldstid. Det rammer alle som har aktiviteter på kveldstid, sier Trond Hjort-Larsen i Ersfjordbotn bygdelag.

Må kjøres

Han og flere andre foreldre har barn som skal på kulturskole, fotballtrening, svømming og andre aktivtiter på Storelva og i byen. Mister de busstilbudet, er det foreldrene som må trå til.

Les også: Disse rutene kan ryke.

– Det er klart at dette er trist for oss som bor her, men det er en tragedie for Troms Fylkestrafikk. Med slike kutt sparker de bein på sin egen eksistens, sier Hjort-Larsen.

Han sikter til at selskapet har tapt penger på kuttene de allerede har gjennomført, og at folk velger bort kollektivtrafikken når tilbudet svekkes.

– Buss blir ikke et reelt alternativ for folk flest. Vi får en hel generasjon unge som ikke har noe forhold til å reise kollektivt, sier Hjort-Larsen til iTromsø.

Sendte brev

Rett før kuttlisten ble gjort kjent, forfattet bygdelaget et brev til Troms fylkestrafikk, med håp om å styrke rutetilbudet.

Les også: Lei av overskridelsene.

– Vi vet at enkelte avganger har dårlig belegg, men vi har lyst å få i gang en diskusjon på hva som kan gjøres for å endre det. Hvis vi kan markedsføre busstilbudet for turister, eller mot ski- og turaktiviteter, kan det kanskje gi flere passasjerer, sier Mirjam Lauritzen i Ersfjordbotn bygdelag.

Lauritzen øyner nå lite håp om det allerede raserte busstilbudet vil bli bedre. Bygdefolket frykter tvert imot at rutekuttene blir en negativ spiral, som fører til at færre og færre benytter seg av bussen - og at flere ruter forsvinner.

– Det ville være svært uheldig om det blir konsekvensen, ikke minst i forhold til trafikksituasjonen på Kvaløysletta. I rushtiden er alle tjent med at flest mulig bruker bussen, sier Lauritzen.