Frode Rasmussen var en av Hålogaland Teaters pionerer. Bergenseren kom til Tromsø i 1972. I 1980 dro han videre til Trøndelag Teater.

Da hadde han rukket å introdusere den italienske dramatikeren Dario Fo for Teater-Norge. Sammen med Maryon Eilertsen spilte han Fos ”Vi betale ikkje!” i 1978. Forestillinga ble en stor suksess, og Dario Fos måte å lage teater på passa godt inn i Frode Rasmussens tanker om hva teater skulle være.

Nå er Frode Rasmussen tilbake på vårt nordligste teater. På plakaten står ”Mamma heks” av Dario Fo og Franca Rame.

Mye har skjedd

– Dette er første gang jeg er tilbake og gjør noe på Hålogaland Teater etter at det nye teaterhuset ble bygd, noe vi kjempet for alt den gang jeg var ansatt her. Det er mye som har endra seg siden vi på 1970-tallet lagde teater på Rådstua, sier Frode Rasmussen.

– Hvordan teatret skal kommunisere med sitt publikum, var noe av det viktigste for oss som jobba ved Hålogaland Teater de første årene, og dette er noe som opptar meg sterkt fortsatt. Og skal vi få dette til, så er det viktig at vi ikke glemmer innholdet i det vi presenterer, fortsetter mannen som til neste år kan markere at han har jobba 50 år i norsk teater.

Form og innhold

– Jeg synes det er vel mye formalisme i dagens norske teater. Man må gjerne eksperimentere med form, men vi må ikke glemme innholdet. Og i ”Mamma heks” er ikke det noe problem. Her tas det opp viktige problemstillinger, og Maryon Eilertsen har en egen evne til å formidle det alvorlige med humor. Vi to har alltid hatt en stor forståelse for hverandre, og det har vært fint å jobbe sammen med denne forestillinga, sier Frode Rasmussen.

Monologer: ”Mamma heks” er satt sammen av flere monologer. Her er Maryon Eilertsen i den siste av dem. Foto: Tom Benjaminsen
ALENE: Maryon Eilertsen alene på scenen. Foto: Tom Benjaminsen
ENSOM KVINNE: ”En ensom kvinne” er tittelen på monologen vi her ser Maryon Eilertsen i. Foto: Tom Benjaminsen
FRODE RASMUSSEN: Frode Rasmussen var en av Hålogaland Teaters pionerer. han jobba ved teatret fra 1972 til 1980. Nå er bergenseren tilbake på sin gale arbeidsplass hvor han har regien på ”Mamma heks” av Dario Fo og Franca Rame med sin gamle kollega Maryon Eilertsen som eneste skuespiller. Foto: Tom Benjaminsen