Torbjørn Stene (70) og Dagfinn Brønnlund Nilsen (71) har kjempet mot parkeringsforbudet siden det ble innført i fjor sommer. I kampens hete har de vært via fylkesmannen og Samferdselsdepartementet som i tur og orden har gitt kommunen medhold. Nå trekker duoen fram det siste halmstrået – at kommunen har tatt seg til rette på annen manns grunn.

Ingen varsel

– Kommunen satte opp skiltene uten å varsle oss på forhånd. Da plasten ble fjernet, bøtela parkeringsbetjenten samtlige som ikke hadde parkert i henhold til de nye skiltene. Vi ble mildt sagt overrasket over fremgangsmåten – etter å ha parkert fritt siden vi flyttet til Solliveien for 35 år siden.

Brønnlund Nilsen presiserer at parkeringskontoret selvsagt måtte ettergi bøtene som var utstedt.

Laget veien

Den delen av Solliveien som ligger sør for parkeringsplassen til Fjellheisen, ble i sin tid opparbeidet av grunneierne. På et tidspunkt ble veistubben overskjørtet kostnadsfritt til kommunen.

– Vi har aldri opplevd parkeringskaos – selv ikke på de største utfartsdagene når tromsøfolk drar til fjells. Etter at parkeringsforbudet kom, har vi derimot opplevd at bilister – etter først å ha betalt på automaten – parkerer i veien. Selv om det kvalifiserer til bot, har vi aldri sett snurten av en parkeringsbetjent, sier Stene.

Kommunale inntekter

Han og Brønnlund Nilsen har ved flere anledninger fått høre at parkeringssonen er innført for å skaffe kommunen inntekter.

– Dersom det er tilfelle, burde de gitt oss frikort og bøtelagt andre som tar seg til rette i småveiene rundt Fjellheisen.

Ingen merknader

Beboerne betaler nå 250 kroner hver måned for å stå i veien. De har sånn sett inntrykk av å være en melkeku for kommunen.

Motstanderne understreker at verken blålysetatene, renovasjonen eller brøytemannskapene har hatt innvendinger mot den gamle ordningen.

– Fullt lovlig

Tromsø Parkering mener de kan sette opp skilt på en privat vei når den er åpen for alminnelig ferdsel.

Etatens jurist, Tore Bentzen, presiserer at han ikke kjenner eiendomsforholdene i Solliveien, men at det er uinteressant så lenge den aktuelle veien ikke er fysisk avstengt.

Likestiller

– Så lenge alle kan benytte en vei, likestilles kommunal og privat grunn. Derfor tror jeg ikke utspillet fra Stene og Brønnlund Nilsen får noen konsekvenser.

Bentzen understreker også at ordningen rundt Fjellheisen ikke er enestående:

– Vi har et utall veier i byen og distriktet som er i privat eie og hvor det er innført parkeringssoner. De fleste blir brøytet og vedlikeholdt av kommunen.

Forskjellsbehandling

– Når det gjelder spørsmålet om å gi beboerne frikort, vil det bety en forskjellsbehandling i forhold til mange andre i samme situasjon. Den avgiften som nå betales, er symbolsk – nettopp på grunn av den spesielle situasjonen i området. For å unngå parkeringslekkasjer til småveiene rundt Fjellheisen, måtte alles behandles likt.

– Og så vidt meg bekjent, er ikke alle beboerne motstandere av nyordningen, sier Tore Bentzen.

lovlig: Tore Bentzen i Tromsø Parkering. Foto: John Strandmo