HT: ”Mamma heks” er satt sammen av flere monologer skrevet av Dario Fo og Franca Rame. Det betyr at Maryon står alene på scenen. Men om hun i ensom majestet må møte publikum, så befinner resten av den nærmeste familie seg i kulissene. Nikolai har ansvaret for lydproduksjonen. Odd Arvid, eller OddA som mange vil kjenne ham som, har komponert musikken og framfører den sammen med Inge Kolsvik.

Og når vi først er inne på familierelasjoner, så kan det være nevnt at Dario Fo og Franca Rame som er opphavet til ”Mamma heks”, også har tette relasjoner. De to italienske teaterarbeiderne gifta seg i 1954, og har samarbeida gjennom et langt liv. Sammen turnerte de, skrev monologer og skuespill. Folkelighet, satire og engasjement kan stå som stikkord for deres felles virke.

Første gang

– Jeg kan nesten si at jeg neste vokste opp på Hålogaland Teater. Da jeg var barn, var jeg mye med mamma på jobb, og sprang rundt og lekte i kulissene. Men dette er første gang jeg er på teatret for å jobbe, forteller Nikolai.

– Jeg bor nå i Trondheim, og har ei utdanning som musikk- og lydprodusent, så da de hadde behov for noen som kunne ta ansvaret for dette i ”Mamma heks”, ble jeg kontakta, og jeg synes det er veldig artig å få jobbe sammen med både mamma og pappa, fortsetter han.

Fra film til teater

Nicolai forteller at dette er også første gang han jobber med lyd for teater.

– Jeg har fra før erfaring fra film, men det blir en litt annen måte å jobbe på her. Med film skjer det meste av lydarbeidet i etterkant av at filmen er laga. På teatret jobber jeg i stor grad parallelt med at forestillinga blir til, noe som er både utfordrende og artig, sier Nikolai Eilertsen.

Han håper at det oppdraget han nå gjør for Hålogaland Teater kan føre til flere teaterjobber.

– Jeg kommer nok til å ta kontakt med Trøndelag Teater når jeg er tilbake i Trondheim for å høre om de kan ha bruk for mine tjenester der, sier Nikolai.

Hyggelig

Maryon begynner å føle på preset det er å skulle stå alene på scenen gjennom et 80 minutters møte med publikum. Selv om hun har gjort ”Mamma heks” tidligere, så er det 32 år siden den utgaven hadde première.

– Jeg har måttet utelate tre av monologene fra den gang hvor kvinna i monologene er småbarnsmor. Det synes jeg at jeg er blitt litt for gammel til, forteller Maryon som har erstatta de tre utelatte med én ny som passer bedre til den livsfase hun nå befinner seg i.

Men om hun ikke lenger spiller småbarnsmor, så er hun likevel mor – også i det private.

– Det har vært veldig hyggelig å ha Nikolai her, og ikke bare det å ha ham som en kollega på teatret, men også ved at han over en lengre periode har bodd her. Det har gitt oss en mulighet til å være sammen på en måte vi er avskåret fra når han bor i Trondheim og jeg her, sier Maryon Eilertsen.

Av Helge Matland og Tom Benjaminsen (foto)