Til tross for at byrådet ser positivt på ønsket om etablering av blant annet et kjøpe- og opplevelsessenter i Mack-kvartalet, mener de planforslaget er i strid med overordnede føringer for trafikk og parkering. Det bryter også med overordnede føringer for etablering av grøntstruktur i området.

Ikke realiserbart

– Planforslaget anbefales derfor ikke lagt ut til offentlig ettersyn slik det foreligger. Det må i større grad innrettes i samsvar med nevnte føringer før det kan fremmes, heter det i innstillingen til vedtak som er undertegnet byrådsleder Øyvind Hilmarsen og Britt Hege Alvarstein, byråd for byutvikling.

Torsdag i neste uke skal byrådet behandle innstilling til reguleringsplan for Mack-kvartalet.

– Med de endringene byrådet foreslår kan ikke prosjektet realiseres. Det er ikke mulig å drive handel uten parkeringsplasser. Det blir altfor langt å gå fra fjellanlegget, sier eiendomsdirektør Sigurd Stray i Eiendomsspar AS.

Over 10 mill. i utredninger

For Eiendomsspar, som sammen med partner Mack Ølbryggerier AS står bak satsingen, betyr det kroken på døra for prosjektet.

– Investeringen på langt over én milliard kroner vil ikke kunne realiseres, sier Stray.

Han er overrasket over at kommunen ikke forholder seg til resultatene i konsekvensutredningen, og viser til at de har brukt over fire år og mer enn 10 millioner kroner i utredninger for å gjøre Sørbyen enda mer attraktiv. Utredningen viser blant annet at andelen bilister vil bli lavere enn til andre kjøpesenter.

De har allerede rustet opp produksjonslokalene til Mack på andre siden av Storgata, med nytt studenthus, lokaler for Kunstakademiet og kontorlokaler.

Tilgjengelighet viktig

Det kommunen ikke kan godta er etablering av 800 parkeringsplasser på nedsiden av Strandveien, med hovedadkomst fra Hjalmar Johansens gate. En slik løsning vil fordre rundkjøring i krysset Strandveien/Sentrumstangenten, noe kommunen ikke vil ha.

– Vi forholder oss til konsekvensutredningen og hva fagpersoner sier, vi kan ikke bare synse om dette. Det virker som vår parkering blir sett på som en konkurrent til fjellanlegget. Med en så stor utbygging må det ligge økonomisk rasjonelle argumenter i bunnen, og da er tilgjengelighet viktig. Kommunen struper tilgjengeligheten når de vil at vi skal bruke parkeringen i fjellanlegget. Ingen vil bære varene flere hundre meter. Det er en grunn til at Jekta har parkering i kjelleren med rulletrapp, sier Stray.

Legges dødt

Han registrerer at kommunen legger til rette for handel utenfor bysentrum, med blant annet utvidelse av Pyramiden og Jekta, men ikke når det er snakk om etablering i sentrum.

– Det er en kjensgjerning at handelen går trådt i sentrum. Vi må ta konsekvensene av at kommunen ønsker etablering utenfor sentrum og ikke er like positive til sentrum. Planene for Mack-kvartalet legges døde, vi kan ikke gå videre med dette nå, med de endringer som foreligger, sier Sigurd Stray.

NEI TIL RUNDKJØRING: Kommunen vil ha lyskryss og ikke rundkjøring ved tunnelutslaget på Strandveien. Foto: Illustrasjon: AT Plan & Arkitektur