Foreldrene reagerer sterkt på at kommunestyret har vedtatt å gjøre Langnesbakken til forkjørsvei uten at det samtidig gjøres noe med trafikksikkerheten for skolebarna deres som må krysse den svært trafikkerte veien daglig. De viser til blant annet at det bare er én overgang som er lysregulert, og i tillegg mangler fortau i den nederste delen av Langnesbakken.

LER MER: Nå blir det forkjørsvei

Økt fart

– Det mangler både fortau og overgangsmuligheter. Det er foreldre som må følge barna i veigrøfta, før de kommer til lysreguleringen, sier FAU-leder Vidar Anderssen ved Workinnmarka skole.

iTromsø møter ham og noen andre foreldre har han trommet sammen for anledningen mandag morgen. Alle deler FAU-lederens bekymringer etter politikernes enstemmige vedtak i september om forkjørsvei.

– Det er en kjensgjerning at med forkjørsvei så øker også farten, sier Kjetil Berglund.

– Om vinteren når det ligger snøskavler langs veien, er det umulig å gå uten at man må ut i veibanen, legger Hedvig Johansen til.

Feil rekkefølge

Hun bor på sørsiden av Langnesbakken og har barn som må krysse veien på vei til Workinnmarka skole.

– Vi fikk brev etter vedtaket i kommunestyret, men vi ble ikke tatt med på råd før det ble vedtatt.

Ennå er ikke skiltene kommet opp, men foreldrene ser ikke med glede fram til det skjer.

– Det kommer forkjørsvei, det er bestemt, men den kommer på bekostning av de myke trafikantene. Bedre trafikksikkerhetstiltak for skolebarna burde vært på plass først, sier Vidar Anderssen.

– Rekkefølgen er feil. Før skiltene for forkjørsvei kommer opp, burde sikringen av skolebarna vært på plass, legger Berglund til.

Økt trafikk

Foreldrene etterlyser tiltak nederst i Langnesbakken. Der et det både busstopp uten overganger og en gang- og sykkelvei som plutselig stopper.

– Hva har kommunen tenkt med busstoppene? Det finnes jo ingen overgang eller merking for folk som skal krysse Langnesbakken. Folk må stå i grøfta å vente på bussen. Gang- og sykkelveien som slutter ved Kjell Arnesen stopper i intet, sier Hedvig Johansen.

Det foreligger store planer for bygging av boliger på begge sider av Langnesbakken i årene fremover, som vil bety økt trafikk i en allerede sterkt trafikkert vei. Utbyggingen i Workinntoppen er så smått i gang, som medfører store lastebiler fullastet med stein dundrende nedover Langnesbakken.

– Siden 1997, da vi flyttet hit, har det vært en voldsom trafikkøkning. Ennå vet vi ikke hva som skjer den dagen Ikea kommer eller hvor den nye forbindelsen til Kvaløya kommer, sier Kjetil Berglund.

Skiltjungel

Rektor ved Workinnmarka skole, Lise Arntzen Windfeldt, har forståelse for foreldrenes bekymringer for barnas skolevei. Av 310 elever ved skolen er det 47 elever som må krysse Langnesbakken.

– Jeg og rektor på Prestvannet skole uttrykte i vår høringsuttalelse engstelse for at farten vil øke med forkjørsvei. Det er viktig at man ser at dette er en skolevei for både Workinnmarka og Prestvannet, sier Lise Arntzen Windfeldt.

Arbeidet med å sette opp nye skilt starter snart. På strekningen mellom Kvaløyveien og Stalheim vil det komme opp 12 skilt for forkjørsvei, 10 skilt for vikeplikt og ett skilt for oppheving av forkjørsvei.

– Vi har bestilt skilt og venter bare på materiellet. Jeg regner med at skiltene blir satt opp i løpet av uka, sier fagleder Leif Harald Pedersen på Byutvikling.

Vil prøve ut forkjørsvei først

Byråd for byutvikling viser til at både politiet og veivesenet har godkjent forkjørsvei.

– Det er gjort trafikkfaglige vurderinger av forkjørsvei i Langnesbakken, hvor også hensynet til barna er veid, sier byråd Britt Hege Alvarstein.

Hun viser til at det spesielt om vinteren, hvor man har opplevd busser som har sklidd baklengs nedover Langnesbakken, ikke er ønskelig igjen.

– Busser i fri dressur på glattisen er ikke noe vi vil ha. Men det er ikke noen entydig konklusjon med forkjørsvei, det vil være både fordeler og ulemper. Nå må vi prøve det ut først, sier byråden.

Politiet er positiv til forkjørsvei, men sier i en e-post til kommunen at «man nok må påregne at forkjørsvei vil føre til at hastigheten øker noe». Politiet viser også til at det mangler fortau nederst i Langnesbakken, og at økt fart her ikke vil være ugunstig for fotgjengere og syklister.

– Det kan jeg ikke svare på, jeg har ikke lest brevet fra politiet, men ikke noe er hogd i stein.

 – Hva med manglende fortau?

– Det skal bygges fortau på sikt, når reguleringsplanen er ferdig vedtatt.

– Deler du foreldrenes bekymringer?

– Alle er redde for ungene sine, det har jeg full forståelse for. I Ramfjord er heller ikke fortau, og der er det 60-sone uten at det har vært ulykker, sier Britt Hege Alvarstein.

ETTERLYSER TILTAK: Denne overgangen midt i Langnesbakken er den eneste som er lysregulert. Nå etterlyser foreldre flere trygge overganger for de myke trafikantene. Foto: Tom Benjaminsen